Corey Seymour ja Jann S. Wenner: Gonzo: Hunter S. Thompsonin elämä

Hunter S. (Stockton) Thompson (1937–2005) aiheuttaa hämminkiä vanhoissa ja uusissa lukijoissaan sekä läheisissään vielä kuolemansa jälkeekin. Toisille hän oli nero ja ”etelän herrasmies”. Toisille taas viinalla ja huumeilla jo 1970-luvulla itsensä loppuun kuluttanut kotityranni. Hirviö, joka ratsasti maineellaan, vaikka entisestä legendasta oli jäljellä vain kuori. Nämä näkemykset ja paljon muuta on nyt kirjattu tähän elämäkertaan.

Vahvimmat työt kuten Helvetin Enkeleistä sekä amerikkalaisen politiikan ja urheilun kulisseista kertovat raportit olivat intensiivisiä, vaikuttavia, hulluja ja huuruisia, itse koettua ja nähtyä todellisuutta sekä siitä kirjoittuja kirjoja massoilta suljettuihin yhteisöihin. Teoksista ehkä arvostetuin, Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (1971), käsitteli sekin normiarjelle vastakkaista todellisuutta omaperäisesti.

Tähän elämäkertaan tai oikeastaan muisteloihin on haastateltu yli sataa Thompsonin tuntenutta ihmistä; lapsuudentovereita, perheenjäseniä, naapureita, toimittajakollegoita, näyttelijöitä ja poliitikkoja. Kirja ei näytä kohdettaan myyttinä vaan omalaatuisen särmikkäänä ja erikoisena ihmisenä. Kun samoista tapahtumista kuullaan eri versioita, lukijaa muistutetaan, ettei ihmisestä ole olemassa yhtä ainutta totuutta. Vaihtuvat näkökulmat osoittavat Thompsonin ympärilleen itse luomansa maailman absurdiuden, vaikka äärimmäisyydet, omalaatuinen huumori ja tulkinnanvaraisuus olivat kirjailijan käyttövoimaa.

Thompsonin tukikohdista tärkein oli Owl Farm, joka tarjosi rauhalliset puitteet  kirjoittamiseen, ammuskeluun sekä erilaiseen sekoiluun. Keskeisissä töissään Thompson suosi psykedeelisen revittelyn lomassa katutason näkökulmaa, joku roti -asennetta. Kun esimerkiksi poliisi kohteli kaltoin kotikulmille Aspeniin tulleita hippejä, Thompson ryhtyi kampanjoimaan sheriffin virkaan pääsemiseksi vapaamielisellä vaaliohjelmallaan ja melkein voitti kisan.

Thompsonin sihteerinäkin toimineen Sandy-vaimon mukaan huumeet ja alkoholi alkoivat verottaa lahjakkuutta varhain. 1970-luvun puolivälistä eteenpäin Thompsonin keskittymiskyky riitti lähinnä lyhyiin teksteihin muutamin poikkeuksin. Silloinkin Thompson turvautui avustajiin, joiden piti olla paikalla pitämässä seuraa, selvittämässä taustoja ja kirjoittamassa saneluja puhtaaksi. Luovaa työtä tämäkin, mutta ei ehkä enää samalla tasolla kuin ennen. Kemikaalien kiihottama tajunta toimi omassa tilassaan ja aikavyöhykkeessään, josta raportointi edellytti välillä melko outojakin erityistoimenpiteitä.

1980-luvulla vainoharhainen Thompson saattoi pahoinpidellä sairaalakuntoon henkilön, joka oli tulossa pyytämään nimikirjoitusta. Toisen kerran hän ampui valokuvaajaa kohti haulikolla vain nähdäkseen tämän reaktion. Oma tila rassasi rankasti miestä itseäänkin, mutta poikkeaminen valitulta tieltä olisi tuhonnut harkitun legendan, joten imago säilytti yliotteen aina itsemurhaan asti.

Hunter S. Thompson loi itsestään kuvitteellisen hahmon, kirjoittavan ja merkillisen tuotteliaan taistelijan, joka rakasti minuuttaan ja  jonka suuri teema oli lopulta amerikkalaisen unelman kuolema. Hän näytti tien, minne olemme menossa…

Elämäkerta onkin todella moniulotteinen ja vakuuttava. Läheisten kertomuksista ei tule ylistävää kuoroa. Kirja on suorasukainen, korrektiutta kaihtava kokonaiskuva gonzon alkulähteiltä. Lyhyet haastatteluotteet pitkällä aikajanalla voivat aluksi haitata lukijaa, mutta tähän tottuu nopeasti ja itse ainakin pidin esitystavasta alkusivujen jälkeen. Kuva Hunter S. Thompsonista täsmentyy melkoisesti, vaikka seurasinkin miehen vaiheita ja rellestämistä lehdistä ja muistakin välineistä todella pitkään. Ehdoton elämäkerta Thompsoninsa lukeneille!