E. L. James: Grey

Grey

Grey – tartuin siihen ihan silkasta uteliaisuudesta, koska olin saanut kahlattua ne Fifty Shades -opuksetkin. Kun Fifty Shades kertoo naisen näkemyksen siitä, miten mies haluaa alisteisen suhteen, niin Grey valottaa sitä miehen näkökulmasta.

Olisi siis melkein pakko lukea, jos vaikka saisi selville miksi. Grey on paksu ja siinä on mielestäni puolet liikaa turhaa jorinointia. En sitten tiedä, onko toisto tarkoituksenmukaista vai ei, mutta minua se kyllä ärsytti. Kirjassa toistetaan asioita, joita ei pysty ymmärtämään. Miten nainen voi jatkuvasti lehahtaa punaiseksi? Minusta se tuntuu sellaiselta pikkutyttömäiseltä. Entäs silmien pyöritys? Piti oikein mennä peilin eteen demonstroimaan, että millaista se on, eikä silti selvinnyt sen mukamas eroottinen vaikutus. Huulen pureminen? Miksi joku kaiken aikaa purisi huultaan ja miksi se toisesta on niin eroottista, että on ihan pakko antaa piiskaa?

Jos ei välitä noista edellä mainituista, niin luin kyllä innoissani, jotta Grey avautuisi ja saisin tietää, mistä oikein on kysymys ja miten tilanne selviää. Ihan kaiken aikaa hiukan raotetaan verhoa ja tempaistaan se sitten heti takaisin. Odotin, että oltaisiin päästy edes niin pitkälle, kuin Fifty Shades -opuksissa, mutta ei. Kun Grey on loppu, huomaa, että puolet jäi kertomatta. Niin ja selvisikö mitään? No, ei.

Silti se on kevyttä, helposti luettavaa, jota lukee välipalana. Sopii, kenelle sopii. Ehkä helteisiin lomapäiviin.