Tatu Lehtovaara: Grillimestarin kasvisherkut

Grillimestarin kasvisherkut

Grillaaminen ei todellakaan ole pelkkää makkaraa ja grillikylkeä – eikä kesää ja kesämökkiä. Päinvastoin; grillaaminen on monipuolinen tapa laittaa ruokaa, vuodenaikana kuin vuodenaikana. Ja grillata voi oikeastaan miltei mitä vain.

Edellä kerrottu lienee näinä päivinä selvää jo miltei kaikille. Keväästä syksyyn aikakaus- ja sanomalehdet pursuavat erilaisia grillausreseptejä, aiheesta ilmestyy keittokirjoja vuosi vuodelta enemmän ja kaupoissa grillaamiseen liittyvien tarvikkeiden määrä tuntuisi olevan kasvussa sekin. Mitä itse edellä mainittujen lisäksi olen ollut huomaavinani, myös monet “epäruoanlaitolliset” ihmiset pitävät grillaamisesta. Oman elämänsä grillimaistereita kaikki tyynni.

Useita ruokakirjoja julkaissut keittiömestari Tatu Lehtovaara pureutuu tällä kertaa grillaamiseen, tarkemmin sanottuna kasvisten grillaamiseen. Teos koostuu kattavasta teoriaosuudesta sekä ruokaohjeista, joissa niin tyypillisemmät kuin epätyypillisemmätkin kasvikset päätyvät grillin lämpöön. Pääperiaatteena tuntuisi olevan, että kasvis kuin kasvis sopii grillattavaksi, kunhan vain valitsee oikean valmistustavan. Itse ainakin sain kirjasta monia uusia ideoita: grillata porkkanaa tai kurkkua, mikseipä myös erilaisia kaaleja ja salaatteja, alkuvalmistella keitto grillillä tai täyttää kananmunia ja grillata niitä vartaassa. Hmm, sangen varteenotettavaa.

Siis suosittelen; tottahan toki kasvissyöjille, mutta myös kaikille muille, jotka ovat löytäneet grillauksen hurman. Sillä niinhän se varmasti vielä monien kohdalla on, että lihoja grillaillaan jos jonkinlaisia, mutta mitä löytyy rinnalta: kesäkurpitsaa ja maissia, ehkäpä jokunen sipuli. Tämä teos kannattaa tutkia, se avartaa grillaajan kasviskatsetta.