Jaakko Heinimäki: Harrasta viiniä

Harrasta viiniä

Viininviljely on ollut yksi perinteisistä luostaritöistä monissa eurooppalaisissa luostarisääntökunnissa. Niinpä kristillinen perinne näkyy myös viinikulttuurissa ja sen historiassa. Jaakko Heinimäen Harrasta viiniä on kirja kristillisistä legendoista, historiasta ja pyhimyksistä sekä tietenkin viinistä, viinistä ja viinistä.

Heinimäki esittelee yli kolmekymmentä perinteistä viinimerkkiä ja -tyyppiä ympäri Eurooppaa ja muuta maailmaa, joita kaikkia yhdistää jokin yhteys kristinuskoon. Oli sitten kyseessä erakkoveljien perustaman luostarin viini tai jonkun pyhimyksen mukaan nimetty viinitarha (tai useasti myös vain kaupunki tai seutu), Heinimäki etsii kiehtovia historiallisia faktoja ja anekdootteja viiniin liittyen.

Legendojen ja historian ohella Harrasta viiniä on myös opastus viiniharrastuksen pariin. Lyhyehköissä tarinoissa esitellyt viinitilat ja niiden viinit esitellään myös kuluttajan näkökulmasta. Asiantuntijana toimii restonomi Antti Rinta-Huumo, jonka kanssa Heinimäki on kirjoittanut lyhyen luonnehdinnan viinin ominaisuuksista ja optimaalisista käyttötarkoituksista.

Harrasta viiniä on kaunis kirja. Sen kuvitus ja taitto ovat hyvin onnistuneita ja tuottavat silmäniloa viinin ilojen lisäksi. Kirjan sivuilta henkii Heinimäen oma innostus hyviin viineihin – asia, joka aiheutti pienimuotoista myrskyä vesilasissa, kun Harrasta viiniä ilmestyi ensi kerran viitisentoista vuotta sitten, kirjoittaja kun on pappi. Pappi tai ei, joka tapauksessa Harrasta viiniä innostaa myös minua ottamaan jatkossa vähän enemmän selvää nauttimistani viineistä. Jotenkin se tuntuu paremmalta. Suosittelen!