Polly Dunbar: Hei Tilda, Iloinen Erkko

Tässä kirjavinkkauksessa on esittelyssä kaksi samaan aikaan julkaistua kuvakirjaa: Hei Tilda ja Iloinen Erkko. Ne kertovat pienestä Tilda-tytöstä ja hänen eläinystävistään.

Hei Tilda -kirjassa tyttö istuu ensin lukemassa, mutta sitten kaikki eläimet ilmestyvät paikalle yksitellen. Tuloksena on iloiset juhlat. Kirjassa Iloinen Erkko päähenkilönä puolestaan on Erkko-possu, joka haluaisi olla Tildan sylissä ilman, että kaverit tunkevat paikalle. Hän tulee surulliseksi asiasta ja muut sitten yrittävät piristää häntä.

Kirjat on suunnattu ihan pienille lapsille. Niissä on vain vähän tekstiä ja tarinat ovat suhteellisen yksinkertaisia. Tekstissä on myös käytetty vaihtelevia kirjasinkokoja pääosin ilman mitään erityistä syytä ja ainakin itseäni se ärsytti. Kuvitus on mielestäni kiva. Värimaailma on pastellisävyinen. Taustat ovat vaaleita eikä niitä ole tungettu täyteen yksityiskohtia.

Veera