Nikki Sixx: Heroiinipäiväkirja (uudistettu laitos)

Rock-elämäkertojen saralla yksi kirjoista on maineeltaan ylitse muiden. Nikki Sixxin Heroiinipäiväkirja on kenties rujoin kurkistus siihen, millaista megatähden elämä voi olla. Mötley Crüen basisti kävi elämänsä alkupuolella läpi aikamoisia vastoinkäymisiä. Huumeita kului aina yliannostuksiin asti. Niistä muodostuukin tämän kirjan ydin.

“Kun olen menettämässä järkeni, ainoastaan heroiini voi pelastaa minut.”

Ajoittain palautetta antavat myös bändikaverit ja muut kontaktit. He eivät tunnu säästelevän kohdettaan: sankarinviittaa ei anneta, eikä sitä selkeästi ole kyllä pyydettykään.

Valtaosa kirjasta koostuu suorista päiväkirjamerkinnöistä. Se toimii tekstinä aivan eri tavalla kuin elämäkertakerronta. Päiväkirjakerronta tuo ajan kulumisen aktiiviseksi. Asiat tapahtuvat parasta aikaa, sen sijaan että läpikäytäisiin menneitä. Se tekee pienemmistä asioista tarkemmin havaittavia ja tuo esiin Sixxin muutokset tehokkaammin.

Tavallaan mitä kirjasta jää käteen, on tarina siitä, kuinka ihmisten oma tahto ei ole aina itsestä kiinni. On helppoa nähdä, miksi kirjaa suositellaan monille huumeista irti pyrkiville. Nikki Sixxin tarinalla on nimittäin onnellinen loppu; hän on voittanut riippuvuutensa. Tässä päivitetyssä versiossa tapahtumiin on liitetty lyhyesti viime vuosien elämäntapahtumat.