Salla Nazarenko: Ihana kiihko : miksi seksi on niin tärkeää

Ihana kiihko

Salla Nazarenkon kirja Ihana kiihko herätti paljon keskustelua seksuaalisuudesta, ja hyvä niin, eihän tästä lähes kaikkia kiinnostavasta aiheesta koskaan puhuta liikaa. Kirjassa kertovat näkemyksiään ja tarinaansa muiden muassa Nazarenko itse, Jörn Donner, seksityöläinen Suvi, Jarkko Tontti ja Rosa Meriläinen.

Ihanan kiihkon paras puoli on sen avoimuus ja suoruus. Se litisee ja huohottaa seksuaalista halua, suorastaan kiimaa olematta silti pornografinen. Lisäksi minua miellytti kovasti se, ettei kirjassa annettu puheenvuoroa ainoastaan nuorille, kiinteille ja kauniille, vaan mukana oli kaiken ikäisiä ja sitä myöten varmasti myös kaiken näköisiä. Vanhimpana seksin saloista puhui – kirjan yleisilmeiseen nähden tosin aika hillitysti – itse kunnianarvoisia Jörn Donner; tosin minua lievästi huvitti se, että hän päätti haastattelunsa lakonisesti: ”En minä ole näistä asioista ylipäätäänkään enää hirveän kiinnostunut.”

Julistaessaan seksin riemua kirjassa haastatellut henkilöt melko yksiäänisesti ovat sitä mieltä, ettei ihana seksi ole sidottu parisuhteeseen, avio- tai avoliitosta nyt puhumattakaan. ”Yksiavioisuus on inhimillisesti katsottuna katastrofi.”, julistaa Donnerkin parin avioliiton kokeneena. (Tosin hän on minun varsin mitättömän julkkistietämykseni mukaan tälläkin hetkellä naimisissa, mutta mitäs siitä.)

Polyamoria, monisuhteisuus, tuntuu olevan useiden kirjoittajien mieleen, samoin erilaiset ryhmäseksin muodot ja rakastajattarena eläminen. Näissä kohdin voi jokainen lukija sitten punnita omia moraalinäkemyksiään, mutta kuten sanottu, kirjan sävy on jotenkin niin kaunis ja hyväksyvä, että kaiken luterilaisen lähetyssaarnaajaseksin valta-asema tuntuu tekstejä lukiessa lähinnä alistavalta ja alistuneelta. Minua jäi sitten vähän mietityttämään, mistä nämä eri-ikäiset reippaat amandat ja dorikset löytävät kymmenet ja taas kymmenet uudet partnerinsa, mutta parikymppinen Amanda sitten vain totesi, että ”harrastan seksiä lähes kaikkien ystävieni kanssa”.

Oletko kiinnostunut seksistä ja varsinkin vaihtoehtoisista seksitavoista? Haluatko lukea suoraa mutta epäpornografista tekstiä sukupuolisuudesta ja sen eri ilmenemismuodoista? Silloin tämä kirja on ehdottomasti sinua varten.