Elina Kilkku: Ihana tyttö

Pari kolme päivää piti jättää tuumaustaukoa tämän nuorisoromaanin luennasta ennen kuin tohdin naputella tämän arvion. Sen verran kiukutti teatteriohjaaja Jarmon hoopoilu teinityttötähti Reetan kanssa. Ohjaaja-näyttelijäsuhde ällöttävimmillään. Sikamainen mies. Reetta tekee mitä vaan tähdeksi päästäkseen. Seksillä pääsee.

Ajankohtaiseen #metoo-aiheeseen käymme käsiksi Elina Kilkun, teatteriammattilaisen, alan läpikotaisin tuntemissa puutteissa ja puitteissa. Tätä ennen Kilkulta on jo ilmestynyt teatteriasiaa kahteen kertaan: monipolvista asiaa Teatterin tyylilajit -tietokirjassa ja sitten totuudellista mielikuvitusta Täydellinen näytelmä -romaanissa. Kummastakin jäi hyvä maku suuhun ja kielen päälle. Eivät ihan tavanomaisia olleet, erottuivat edukseen massasta.

Ihana tyttö -kirjasta monen junnaamisen jälkeen jäi myös maistuvaa jälkimakua kielen päälle, vaikka vanhaa ärsyttikin tytön tyrkkyys ja aikuisen miehen lapsellisuus.

Kas tässä kirjan ydin: Teini-iän epävarmuus kohtaa aikuisiän vastuuttomuuden. Miten käy, kun intohimo ja himo kohtaavat.

Siinä draamaan ainesta nokko.

Hyväksikäyttö jatkuu, kunnes pikkukaupungin juorut käyvät liian polttaviksi, kun yökausien ’näytelmäharjoitukset’ leviävät yleiseen tietoisuuteen. Tytön äiti, erossa elävä isä, nuorisoteatterin näyttelijät, koulu, kaikki, tepristäytyvät. Joka paikkaan levinnyt tieto pysäyttää. Ihanalle tytölle, niin nuorisonäytelmälle kuin sen pääosan esittäjälle, on saatava siedettävä loppuratkaisu. Ohjaaja, pikkukaupungin Polanski, otettava luokille, saatava tilille.

Samalla rysäyksellä Ihana tyttö -musikaaliin suunnitellusta kaksoisvaihtoehdosta luovutaan ja epämiellyttävämpi loppuhuipennusvaihtoehto hyljätään. Positiivisuus voittakoon.

Mutta, kas vain, jos kirjailijan näytelmä taipuu, niin kirjailija Kilkku ei taivu vaan iskee nuortenromaanin loppuun yllätyksen jättämällä romaanille kaksoislopun, joista lukija valitkoon mieleisensä.

Aika ovelaa vastuunjakamista. Luotto lukijan moraalin on luja, usko lukijan, niin vanhan kuin nuoren, oikeudenmukaisuuteen vankkumaton.

Vanha kyllä valitsee oikein, mutta miten on laita teinilukijan. Vanha lukijako tässä vähän epäilee – paraskin Nabokovin Lolitan ja Mukan Tabun ylistäjä!

Menkääs valitsemaan.

hikkaj

SUOMEN ARVOSTELIJAIN LIITON eli SARVin JÄSEN ilman sarvia ja hampaita - myös lukiessa. Opettaja - ollut. Kieli kaikki kaikessa - suomen kieli. Ei Kilven voittanutta - Volterin eikä Eevankaan. Kotiblogipottu. Kaikki vinkit »

1. Tämä on tärkeä kirja. Pidän erityisesti siitä, miten Kilkku ymmärtää tytön tunteet ja hänen hullaantumisensa. Hän ei vain osaa erottaa, mikä hänen ihastumisen tunteessaan on ihastumista mieheen ja mikä tämän asemaan teatterimaailmassa. Välillä hänelle tulee pieniä epäröinnin hetkiä, mutta hän ei halua pohtia niitä. Tytön syyllisyydentunto ja miehen vastuuttomuus kirpaisevat lukijaa. Tilanteessa ja henkilöiden persooonassa on kaikki hyväksikäytön elementit, ja romaani toimii muiden ansioidensa ohessa hyvin tällaisten tapausten selittäjänä.

2. Korjaan vielä väärän viittaussuhteen tuossa kommentissani. T y t t ö ei osaa erottaa, mikä hänen tunteissaan on mitäkin.
    Minulla on tämä sama kirja vielä lainakasassani, kun kirjastoon ei voi palauttaa. Se ei taida jättää minua rauhaan ennen kuin kirjoitan siitä.

3. Kirjoitin tästä. Minulla oli jo linkki Me Naisiin, mutta tulin vielä lukemaan tämän kirjoituksesis ja linkkasinkin tänne.