Marinke Slump (toim.): Iloa virkkaukseen : 30 värikästä virkkausohjetta

Iloa virkkaukseen

Kuluneena syyskautena on ilmestynyt ilahduttavan paljon käsityökirjoja, ja tällä linjalla jatkaa käsityöbloggarina ja ­suunnittelijana toimivan Marinke Slumpin kokoama kirja Iloa virkkaukseen. Se sisältää 30 värikästä mallia, joiden ohjenuorana on ollut 1960-­ ja 1970­-lukujen boheemityyli. Mukana ovat osiot sekä kodinsisustusmalleille että asusteille.

Mukana on enimmäkseen niitä normaaleja virkkaustöitä, eli peittoja, tyynyjä ja huiveja sekä erilaisia koriste­-esineitä ja pieniä asusteita. Värit ovat kirkkaita, osittain jopa räikeitä, mutta suurimmassa osassa malleja niitä on yhdistelty melko taitavasti, ja ainahan silmää häiritsevät sävyt voi muuttaa – onhan luovuus värien käytössä yksi keskeisiä käsityön viehätyksiä.

Lankasuosituksia ei ole annettu, ainoastaan virkkaustiheys ja koukun koko, ja niitäkin voi monissa malleissa muuttaa lopputuloksen kärsimättä. Ohjeille on annettu vaikeusluokitus, joka lienee vähän viitteellinen: esimerkiksi perin helpon oloinen isosta isoäidinneliöstä muodostettu tyyny oli sijoitettu keski­vaikeiden luokkaan. Mutta parempi tietysti näin päin ainakin kokemat­toman virkkaajan kannalta. Kirjan lopussa on vielä laajahko perustekniikoiden opastusosa.

Mitään aivan ennenkuulumattoman uutta Iloa virkkaukseen ei lajityyppiinsä tuo, mutta muutama malli oli oikein herkullinen. ­ Olen vain jäänyt odotte­lemaan uutta kotimaista virkkauskirjaa, jotta saataisiin seuraa Molla Millsin supersuosituille teoksille. Koskahan sellaisen saamme?