Anna Keski-­Rahkonen, Katarina Meskanen ja Minna Nalbantoglu (toim.): Irti ahminnasta : kohti tasapainoista suhdetta ruokaan

Irti ahminnasta

Ahmintahäiriö, joka tunnetaan myös englanninkielisellä nimellä binge eating disorder, ei ole yhtä laajasti tunnettu syömishäiriö kuin anoreksia tai bulimia, mutta se lienee yleisin häiriö: yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan jopa kolme prosenttia nuorista aikuisista kärsii siitä. Ahmintahäiriölle on ominaista poikkeuksellisen suurien ruokamäärien syöminen usein nopeassa tahdissa. Siihen liittyy myös tunne syömisen hallinnan menettämisestä, itseinhosta ja masennuksesta. Bulimiasta ahmintahäiriön erottaa se, ettei siihen liity tyhjentämiskeinoja kuten oksentamista. Näin ollen häiriö voi johtaa runsaaseenkin ylipainoon.

Syömiseen liittyy monia voimakkaita, usein keskenään ristiriitaisia, tunteita. Ruoka ei ole pelkkää elimistön polttoainetta. Kauppojen hyllyt notkuvat yltäkylläisesti enemmän tai vähemmän terveellisiä syötäviä. Ruoanlaitosta on tullut trendiharrastus ja mestarikokeista julkkiksia. Toisaalta kuitenkin ylipainon ja lihavuuden terveydellisiä ja esteettisiä haittoja julistetaan kaikissa tiedotusvälineissä. Näiden ristiriitaisten viestien keskellä saattaa olla todella vaikeaa säilyttää luonnollista suhdetta ruokaan ja omaan kehoon.

Irti ahminnasta ­-kirja tarjoaa keinoja ja näkökulmia tämän hankalan syömishäiriön selättämiseksi. Se perustuu toisaalta kognitiivis­behavioraaliseen teoriaan, toisaalta mindfulnessiin eli tietoiseen läsnäoloon ja erityisesti tietoiseen syömiseen. Vaikka kirja on arvovaltaisen lääketieteellisen Duodecim-­kustantamon julkaisema, se on hyvin selkeä, kansantajuinen ja luettava.

Erityisesti minua miellytti kirjassa sen armollinen ja hyväksyvä ote syömishäiriöstä kärsivää yksilöä kohtaan. Repsahdukset ja lipsahdukset nähdään normaalina osana toipumisprosessia. ”Epäonnistuminen on viivytys, ei tappio. Se on väliaikainen kiertotie, ei umpikuja.” ­ Kirjan teknisessä puolessa minua jäi vähän häiritsemään se, että teokselle oli annettu vain toimittajat, mutta mistään ei saanut selville, kuka kulloisenkin jakson oli kirjoittanut. Kokonaisuutena Irti ahminnasta on hyvin suositeltava teos sekä syömishäiriöstä kärsivälle, hänen läheiselleen ja häntä hoitavalle.