M.J. McGrath: Jään muisti

Arktisella tundralla vaeltaa kaksi metsästäjää sekä heidän inuitti-oppaansa Edie. Kaikki vaikuttaa tavanomaiselta, mutta äkkiä tyhjästä noussut lumimyrsky yllättää joukon. Sään ollessa huono toinen seurueen jäsenistä kuolee oudoissa olosuhteissa. Edie on vakuuttunut siitä, että joku ampui – hän kuuli laukauksen äänen sekä löysi vieraan saappaan jäljen. Edien poikapuoli Joe, myös kokenut jäätikköopas ja vaeltaja, katoaa seuraavalla opastusmatkallaan ja kuolee lopulta vakavan hypotermian heikentämänä. Jokin on perusteellisesti vinossa saarella.

Kun inuittien heimoneuvosto ei anna Edielle lupaa tutkia tarkemmin tapauksia, hän alkaa silti selvitellä asioita omaan tapaansa hiljaa ja tehokkaasti. Itse asiassa, heimoneuvosto haluaa hänen pitävän suunsa kiinni edes murhayrityksistä… hänen jopa annetaan ymmärtää, että työ koulussa ja inuittien perinteiden ja kielen opettaminenkaan ei ehkä enää olisi hänelle suotavaa.

Edie elää kuitenkin vielä hyvin paljon inuittien tapaan. Hän näkee unia, mutta myös henkiä. Henkiä, jotka puhuvat hänelle. Hän noudattaa muutenkin useita vanhoja tapoja, joissa hän näkee usein paljonkin järkeä. Näissä murhissa ei vain ensin tunnu olevan järjen hiventäkään ja siksi hän ottaakin asiakseen selvittää, mistä oikein on kyse. Hän joutuu kuitenkin käymään Grönlannissakin etsimässä lisätietoja, koska kaikkea ei voi selvittää kylässä eikä tekniikan välityksellä. Jää pitää kaiken sisällään ikuisesti ja luovuttaa vain joskus muistoja. Nyt näitäkin muistoja, esineitä ja asioita etsii joku muukin kuin Edie.

Juoni kulkee kiehtovan yllätyksellisesti vanhan metsästäjän kaulanauhasta aina omalaatuisiin Graigin saarella vierailleisiin tutkijoihin tai metsästäjiin. Aluksi tietämättään, mutta myöhemmin harvinaisen kovakouraisesti Edie tulee törmänneeksi venäläisten ja amerikkalaisten öljy-yhtiöiden kilpailuun.

M. J. McGrath kuljettaa juonta yllätyksellisesti, mutta varmasti. Samalla hän tulee antaneeksi paljon taustatietoa inuiteista sekä alkuperäiskansan tämänhetkisestä elämästä ja hyvin- sekä pahoinvoinnista Kanadan arktisilla alueilla. Trilleri itsessään on jo kiinnostava, mutta asiantuntijan kertomat faktat lisäävät uskottavuutta ja dramatiikkaa melkoisesti.

Jään muisti on laadukas ekotrilleri lajissaan. Itse pidin tästä ja suosittelen muillekin erilaisten jännäreiden ystäville sekä alkuperäiskansojen elämästä ja tavoista kiinnostuneille. Kirjoittaja on alan asiantuntija ja tämä on hänen ensimmäinen romaaninsa, jolla hän nousee kyllä huimasti yli keskitason kirjoittajien!