Antti Holma: Järjestäjä

En aivan varauksetta lämmennyt Antti Holman esikoisteokselle Järjestäjä. Mediassa paljon kehuja ja palkintoehdokkuuksia, kuten Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinto ja Savonia-kirjallisuuspalkinto, kerännyt kirja tuntui alkuun kummalliselta. Vasta kun olin lukenut kirjan loppuun ja vielä seuraavanakin päivänä pohdin sen päähenkilöä Tarmoa, allekirjoitin kirjan saamat kehut.

Järjestäjä kertoo 30-vuotiaasta Tarmosta ja tämän epätoivoisesta rakkaudesta Danieliin. Tarmon hahmo on kaikkea sympaattisen kaverin ja psykopaatin väliltä. Hän on ympäristön havaitsija ja naisten ymmärtäjä mutta haluaisi sisimmässään olla karski mies, joka osaa heittää rentoa läppää. Tarmo on kirjastonhoitaja, joka kuitenkin päätyy rakkautensa perässä teatterin järjestäjäksi eli naisvaltaiselta alalta toisiin akkojen hommiin.

Ammattinäyttelijä Holma tarjoaa lukijalle herkullisia näkymiä teatterin kulissientakaiseen maailmaan. Pomoa kumarrellaan kohdatessa mutta haukutaan selän takana, mediaan tehdään juttuja toisiaan tukevista työpareista, vaikka jokainen on valmis puukottamaan kaveria selkään, ja pasit eli näyttämömiehet elävät omaa luolaansa näyttämön uumenissa. Untuvikkona Tarmo joutuu keskelle valtapelejä ja diivojen elämää, mutta on lopulta ainoa, joka näkee tilanteiden läpi ja miettii muiden motiiveja. Samaan aikaan hän itse on kuitenkin se, jonka todellisista motiiveista kukaan muu ei tiedä mitään.

Järjestäjä on kokoelma erilaisia tekstilajeja päiväkirjasta ja teatterikritiikeistä näytelmädialogiin ja katkelmiin Sankarin matka –kirjasta, jota niin Daniel kuin Tarmokin lukevat. Näiden kautta Holma valottaa henkilöidensä ajatusmaailmaa. Tekstit näyttävät, miten erilaisia pyrkimyksiä heillä on mutta myös sen, mitä kaikkea pinnan alla kytee ja miten kaikki ei ole sitä, miltä näyttää. Sillä teatterimaailma on kuin yhteiskunta pienoiskoossa; jokaisella on siinä roolinsa mutta kukaan ei voi olla varma siitä, mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu. Lopulta kaikki haluavat olla hyväksyttyjä, mutta sisimmässään jokainen on epävarma.

Järjestäjä on selvästi kahden muun viime vuonna julkaistun esikoisteoksen serkku tai pikkuserkku. Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia kuin myös Sami Maijalan Riivaaja tapahtuvat samanlaisissa sielunmaisemissa ja peilaavat samoja teemoja kuin Järjestäjä. Näiden kirjoittajat ovat kaikki helsinkiläisiä nuoria miehiä. Hieman erilaisista aineksista koostuvat teokset sisältävät samanlaisen sanoman. Nimittäin sen, että tärkeintä on saada rakkautta ja tulla rakastetuksi, vaikka siitä maksettava hinta olisikin korkea.

Suosittelen!

Heidi V.

Kieleen ja kirjallisuuteen intohimolla suhtautuva Heidi Viherjuuri asuu ja työskentelee tällä hetkellä Saksassa. Innostuu tulevaisuuden klassikoista ja novelleista ja pitää kielitajuaan yllä lukemalla uutta kotimaista proosaa. Kaikki vinkit »