Juhani Aho: Juha

Juha

Mies — pitkäselkä, rohdinpaita, virsujalka — hakkaa kaskea korkean vaaran rinteellä.

Juhani Aho tempaisee lukijan mukaansa jo romaaninsa ensimmäisessä virkkeessä. Alkamassa on traaginen, järkyttävä kolmiodraama, Juha. Nuoren vaimon, Marjan, itselleen saanut iäkkäämpi mies Juha saa kilpakosijan, kun karjalainen kauppamies Shemeikka saapuu rantaan yösijaa kyselemään. Anoppinsa vihat niskoilleen saanut Marja lähtee Shemeikan matkaan aviomiehensä luota. Juha ei tiedä, lähteäkö perään vai eikö. Pahat kielet sanovat, että Marja lähti mielellään Shemeikan mukaan, itse hän haluaisi uskoa, että Shemeikka ryösti Marjan. Totuus on kai jossain ääripäiden välillä.

Aho loistaa Juhassa erityisesti ihmiskuvaajana. Muutamalla tarkalla sanalla tai teolla hän saa tehtyä Shemeikasta täyden pedon, masentavan häntäheikin, jolla on mielessä vain oma nopea nautinto ja mielihalujen tyydyttäminen. Toisaalta Aho tekee Juhasta rakkautensa ja hellyytensä alle sortuvan heikon ja epävarman aisankannattajan, jolta kuitenkin vimmastuksissa löytyy karhun voimat. Kompleksisin romaanin osapuolista on Marja. Hän rakastuu mielettömästi Shemeikkaan, mutta on sitten syystäkin loukkaantunut, kun Shemeikka jättääkin hänet oman onnensa nojaan. Toisaalta hänen suhtautumisensa Juhaan on yhtä jakautunutta: ollako vihainen ja äksy vanhalle kampurajalkaukolle vai rakastaako hellästi suojelijaansa.

Juha on dramaattinen romaani, jonka vaiheet ovat innoittaneet jo sadan vuoden ajan niin valkokankaalla kuin näyttämöllä ja oopperalavoillakin. Se on hieno osoitus kypsän taiteilijan ilmaisuvoimasta — romaani, joka jatkaa edelleen elämäänsä. Juhani Ahon Juha kuuluu niihin suomalaisiin klassikkoromaaneihin, jotka jokaisen soisi lukevan. Suosittelen.