Paavo Friman ja Lasse Lind: Kadetti Mannerheim

Mannerheimista on kirjoitettu noin 250 kirjaa, Suomessa ja ulkomailla. Tämä kirja, Kadetti Mannerheim, mahtuu sujuvasti joukkoon.

Kadetti Mannerheim kertoo ajasta, jolloin Mannerheim oli Haminassa, Kadettikoulussa. Kirjan voi lukea, vaikka ei olisi kiinnostunutkaan historiasta tai Mannerheimista. Se on helppolukuinen, sillä kuvia on joka sivulla. Tyyli on mielenkiintoinen ja saa lukea nuoresta Mannerheimista, joka tuntuu ihan normaalilta nuorelta mieheltä.

Alussa saa tietää, miten perhe rikkoontui, kun isä lähti toisen naisen kanssa Pariisiin. Äiti jäi kuuden lapsen kanssa ja siihen maailman aikaan se oli niin rankkaa, ettei äiti jaksanut. Mannerheimin äiti kuoli vain 39-vuotiaana. Lapsia jäivät huolehtimaan sukulaiset ja Mannerheim lähetettiin Haminaan, Kadettikouluun. Koulun kuri ja säännöt eivät olleet Mannerheimin mieleen, vaan kirjeessään veljelleen kirjoitti “…Mieluummin, tuhat kertaa mieluummin olen kadunlakaisijana missä h-tin loukossa hyvänsä kuin kadettina Haminassa”.

Kirja kertoo Mannerheimin ajasta, jolloin kukaan ei olisi voinut millään muotoa kuvitellakaan, mitä tulee siitä nuoresta miehestä, joka erotettiin Kadettikoulusta! Kirjassa kerrotaan myös Haminan Kadettikoulun historiasta, rakennuksista, joten jo niiltä osin kirja on mielenkiintoinen. Jos on käynyt paikan päällä, niin sitäkin mieluummin lukee tietoa alueen vanhoista ajoista.

Kyllä, tämä kirja oli tutustumisen arvoinen!