Jouni Hynynen: Kadonnutta tavaraa etsimässä

Kadonnutta tavaraa etsimässä

Tämän kirjan kirjan kirjoittaja on tullut tutuksi lähinnä Kotiteollisuus-yhtyeen keulahahmona. Nyt sitten tarinaa kovissa kansissa, missä päähenkilö Koponen on mitä ilmeisemmin etsimässä kadonnutta tavaraa. Löytyykö, sen saa lukija päättää.

Koponen konttaa pihamaalla ja tekee oksennusta… Jotakin on tapahtunut, sillä Koposella on erittäin huono olo. Pakko lähteä pois! Naapurin Kiitäjä on valmis matkaan ja kun taksisuhari Suikka asettuu Mersunsa kanssa lähtöviivalle, meno alkaa. Matkalla mukaan tarttuu vielä Kosander ja sitten radalle, missä vauhtia ja vaarallisia käänteitä piisaa.

Viinaa juodaan urakalla ja sen mukaiset ovat krapulatkin. Siis niin kamalia kankkusen kuvauksia, että kirjan voisi luokitella kauhugenreen. Tämä sakki lähtee Lappeenrannasta, käy Turussa, jopa Livonsaaressa (tai se taisi olla Koposen yksityiskeikka), sitten Helsinkiin ja ympyrä sulkeutuu taas Lappeenrannassa.

Tällä reissulla käydään läpi lähes koko elämä. Miesten elämä, viinaa, naisia ja kankkusia. Välistä tulee, aivan kuin kannanottoja moneen asiaan, milloin kenenkin suusta.

Välillä oli oikein huono olla, sillä näiden miesten matkassa ei voi olla hyvä olo. Silti, pakko oli pysyä mukana, sillä tilanteiden kuvaus oli sieltä herkullisimmasta päästä. Olisi tehnyt mieli antaa välillä ohjeita ja ehkä hieman ripittääkin, mutta onnekseni osasin olla tekemättä sitä. Tuskin se olisi edes auttanut.

Hynysen teksti, sanojen latominen nautittavaan järjestykseen on se tämän kirjan juttu, se miksi se on saatava lukea. Huumori, itseironisuus ja kielellinen taituruus on ihan parasta!