Cassandra Clare: Kadotettujen sielujen kaupunki

Kadotettujen sielujen kaupunki

Kadotettujen sielujen kaupunki on Cassandra Claren kuusiosaisen Varjojen kaupungit -sarjan viides osa. Sarjan edellinen osa päättyi dramaattisesti, kun jo kuolleeksi luultu Valentinen poika Sebastian katosi mystisesti vieden Jacen mukanaan. Kun Claryn hartain toive toteutuu ja hän onnistuu löytämään Jacen, jää löytämisen riemu lyhyeksi, sillä Jace ei ole enää sama ihminen kuin ennen. Näyttää siltä että Jacesta on myös tullut pahuuden palvelija. Voiko Jacea enää pelastaa, vai onko ainoa keino estää maailmanloppu ja Sebastianin kammottavat suunnitelmat tappaa hänet?

Tarinan edetessä yksi jos toinekin kirjan hahmoista joutuu pohtimaan valmiuttaan kuolla hyvän asian edestä, sillä yksinkertaista ratkaisua ei Sebastianin pysäyttämiseksi näytä löytyvän. Vaikka demonien aiheuttama uhka onkin kouriintuntuva läpi kirjan, ehtivät henkilöhahmot kipuilla arkisempienkin ongelmien kanssa. Simonin äiti on hylännyt hänet hirviönä, eikä Simon uskalla kohdata siskoaan, kun taas Alec ei tunnu pääsevän yli Magnuksen menneisyyttä koskevasta mustasukkaisuudestaan. Maya ja Jordan puolestaan yrittävät rakentaa välejään varovasti uudelleen. Suureksi ilokseni myös huumori on pysynyt mukana koko sarjan ajan, eikä tässäkään kirjassa vaivuta synkkyyteen, vaikka siihen kieltämättä olisikin aihetta.

Varjojen kaupungit -sarja ei pettänyt lukijaansa tälläkään kertaa, sillä tarina pysyy hyvin kasassa ja lukija jää kiihkeästi odottamaan sarjan viimeistä osaa. Useamman kertojan ratkaisu toimii myös Kadotettujen sielujen kaupungissa, ja tämä onkin mielestäni poikkeuksellinen useamman päähenkilön sisältävä tarina siinä mielessä, että pidän kaikista kirjan henkilöhahmoista. Kaikilla henkilöillä on oma selkeä persoonansa, eikä kukaan tunnu turhalta täytehahmolta.

Varjojen kaupungit -sarja on ehdoton nuortenkirjasuosikkini tällä hetkellä, joten jos et ole vielä tutustunut varjometsästäjien maailmaan, niin kannattaa kokeilla rohkeasti. Tätä sarjaa kannattaa lukea järjestyksessä, sillä muuten voi olla vaikea pysyä mukana tapahtumissa. Sarjan ensimmäinen osa Luukaupunki ilmestyy syksyllä myös elokuvana.

Salla P.