Marja-Leena Tiainen: Kahden maailman tyttö

Kahden maailman tyttö

17-vuotias Tara on kurdiperheestä. Isä ja veli kieltävät häntä liikkumasta suomalaisten ja erityisesti poikien kanssa koulun ulkopuolella. Lisäksi nämä yrittävät pakottaa hänet naimisiin vanhemman miehen kanssa. Tilanne menee niin pahaksi, että Tara pelkää henkensä puolesta ja lähtee turvakotiin pakoon.

Kunniaväkivalta on arkipäivää joillekin myös Suomessa, joten on hyvä, että siitä kirjoitetaan myös nuorille. Olen pitänyt aikaisemmin monista muistakin Tiaisen kirjoista ja tämä oli tuota samaa laatua. Kirja oli pakko lukea melkein kerralla loppuun. Se oli koskettavasti ja kiinnostavasti kirjoitettu.

Kirja soveltuu mielestäni luettavaksi sekä suomalaisille että maahanmuuttajille. Teosta lukiessa oli myös hyvä miettiä sitä, käyvätkö omat perinteet perusteluksi mihin tahansa käytökseen tai onko maassa maan tavalla -periaate järkevä vai ei.

Veera