Hanna-Maria Huhtonen ja Elisa Johansson: Kahvin kanssa : makupareja kahvista ja ruoasta

Kahvin kanssa

Hanna-Maria Huhtosen ja Elisa Johanssonin teos Kahvin kanssa on luotu opastamaan kahvin ystävät luomaan täydellisiä makunautintoja yhdistäen erilaisia kahveja ja niin suolaisia kuin makeita leivonnaisia. Kirja koostuu erilaisista resepteistä, joiden yhteyteen vinkataan juuri kyseiselle leivonnaiselle soveltuva kahvi. Mukana on tietysti ohjeet myös näiden eri kahvien oikeaoppiseen valmistamiseen ja muutenkin paljon tietoa kahvista.

Itse olin jostakin syystä kuvitellut, että kirja sisältäisi nimenomaan reseptejä, joiden ainesosana käytetään kahvia, mutta tästä siis ei ollut kyse. Alkuhämmästyksestä toivuttuani pidin ajatusta hienona, varsinkin kun meillä Suomessa juodaan aktiivisesti kahvia ja myös kahviharrastus on selvästi lisännyt kannatustaan. Jonkin verran reseptien toteuttaminen vaatiikin kahvihifistelyä, sillä eri reseptien yhteyteen tarvittavat kahvit eivät välttämättä ihan jokaisen kotikaapista löydy. Tämän kirjan avulla lukija tosin saattaa intoutua kahveista laajemminkin ja alkaa testailla eri kahvilaatuja.

Reseptit ovat myös houkuttelevia kahvista riippumatta, joten kirjasta saa iloa myös ihan tavallinen leipoja. Itse aion kyllä syksyn pimeydessä perehtyä reseptien ja kahvien yhdistelyyn vielä tarkemmin, sen verran kiinnostavalta makuparien kokeilu testin perusteella vaikutti.

Salla P.