Kristiina Wallin: Kaikki metrit ja puut

Kaikki metrit ja puut on Kristiina Wallinin neljäs runokokoelma, mutta tämä on niistä ensimmäinen, jonka luin itse. Tekee välillä ihan hyvää tarttua myös näihin itselleni tuntemattomien kirjoittajien teoksiin, joko uusien suosikkien etsimisen tai tajunnan laajentamisen takia.

Kirjassa on sekä proosarunoja että erilaisia tyyliltään moderneja runoja. Monissa niistä kertovat tanssijasta, mutta tanssin lisäksi teemana on usein myös liikkuminen yleensä. Ulkomuoto ja tyyli eivät edusta sitä perinteisimmän runouden suuntausta, mikä on toisaalta ihan hyväkin.

Runot olivat pääosin aika hyviä. En osaa sen tarkemmin analysoida, että mistä tässä pidin, mutta on ollut viime aikoina aika harvinaista, että oikeasti pidän jostain runokirjasta. En silti tuntenut saavuttavani näiden runojen perimmäistä ydintä, mutta jääpähän ainakin hyvä syy lukea kirja uudestaan joskus.

Tämä oli ihan hyvä uusi tuttavuus ja voisin lukea siis mielelläni Wallinin runoja, varsinkin jos ne ovat tätä samaa laatua.

Veera