Jarkko Vehniäinen: Kamala luonto ja eläimen tarkoitus

“Jos hirvi pieraisee metsässä, kirveleekö haju sen silmiä”, saattaisi olla ajatus, jollaisen löytää Kamala luonto -sarjakuvasta. Kamalan luonto ja eläimen tarkoitus esittelee joukon metsäneläimiä, jotka eivät ajatuksiaan kaunistele. Eikä niiden ajatusten taso huimaa tosiaankaan korkeudella.

Kamala luonto kuitenkin toimii, sillä se yhdistelee tilannekomediaa ilmeikkäästi piirrettyihin hahmoihin. Itse en yleensä tämän sorttisesta huumorista välitä, mutta jokin kakatessa viheltelevässä ketussa naurattaa minua. Eniten ruutuaikaa saavat ilves ja kärppä, jotka ovat kaverukset. Näitä yhdistää pieruhuumori ja petoeläinluonne.

Kamalaa luontoa on tullut albumeina aiemmin muiden muassa Arktiselta banaanilta. Aika näyttää julkaiseeko Otava jatkossa sarjaa lisää. Joku voi pitää Kamalaa luontoa sopimattomana lapsille. Ehkä niin, mutta sitä voi suositella ainakin vanhemmalle lukijalle, joka ei kuitenkaan ole kypsynyt tylsäksi aikuiseksi.