Merja Jalo: Kamppailu hevosesta

Merja Jalon Nea-tytöstä kertovan hevoskirjasarjan alkupään kirjoista on alettu ottaa uusia painoksia. Tämä on siis sarjan ensimmäinen osa, joka on julkaistu alun perin vuonna 1989. Sarja on realistinen kuvaus tallilta eikä sisällä seikkailuja. Nea aloittaa ratsastustunnit tallilla, mutta muut tytöt eivät ota häntä kovin hyvin vastaan. Häntä esimerkiksi haukutaan läskiksi rillipääksi, eikä tilannetta paranna tallin omistajan ystävällinen suhtautuminen.

Kirjaan on tungettu aika paljon opettavaisuutta: aloittelijoita ei saa syrjiä, ei saa kiusasta, ulkonäköä ei saa pilkata ja kuka tahansa voi onnistua asioissa hyvin. Perusasetelmaa ei kuitenkaan kannata säikähtää tai kuvitella, että joka tallilla on samanlaista. Se on kuitenkin ansiokasta, että edes jossain kirjasarjassa puututaan asioihin, jotka on suurimmasta osasta muista unohdettu.

En oikein tiedä, että miten olisin itse suhtautunut näihin kirjoihin lapsena. Luin silloin enempi Nummelan ponitallia enkä ole siis itse koskaan ratsastanut. Tämä sarja on kuitenkin varmaan ihan hyvä sellaisille, jotka eivät ole lukeneet hevoskirjoja paljoa. Tästä sarjasta on itselleni tullut sellainen olo, että sen osat toistavat jossain määrin itseään. Sama opettavainen sisältö toistuu suunnilleen joka kirjassa, vaikka juonessa ja Nean kehityksessä tapahtuu etenemistä. Tässä tapauksessa muuten kannattaa lukea kirjat ilmestymisjärjestyksessä ja aloittaa siis tästä ensimmäisestä. Olen itse lukenut näitä vähän missä järjestyksessä sattuu ja välillä se on aika häiritsevää.

Veera