Sally Salminen: Katrina

Katrina

Vähänpä tiesi nuori Katrina, kun sutki ahvenanmaalainen merimies Johan tuli häntä Pohjanmaan lakeuksille vokottelemaan. Suuren talon ja omenalehtojen sijasta Katrinaa odotti elämä pienellä kalliotorpalla Torsön saarella kylän isompien kapteenien pompoteltavana, miestä ja lapsia mereltä kotiin odottelevana. Muualta tulleena Katrinan on vaikea sopeutua saarelaisyhteisön jäseneksi, mutta vähän kerrallaan hän voittaa naapureiden ja isäntien luottamuksen.

Sally Salmisen esikoisromaani Katrina ilmestyi vuonna 1936, ja se oli aikanaan kaikkien aikojen suomalainen bestseller maailmalla. Käännösmäärissä sen ohitti vasta Sinuhe egyptiläinen. Sittemmin unhoon painuneen ahvenanmaalaiskirjailijan uutta tulemista vauhdittaa nyt Juha Hurmeen uusi käännös. Minulle Katrinasta tuli kuin varkain yksi kevään kirjallisista kohokohdista.

Sally Salminen kuvaa koko ajan läheltä päähenkilöään. Katrinan tunteet ja toiminta ovat kaikki kaikessa. Katrina joutuu elämään lähes mahdottomissa oloissa hoivatessaan köyhää perhettään, mutta ajoittaisista epätoivon hetkistä huolimatta jotain valoa hänellä aina on mielessä. Sally Salmisen henkilökuvaus on tarkkaa, myötätuntoista ja syvällistä. Katrina joutuu kokemaan pilkkaa ja ivaa, mutta toisaalta hänessä on voimaa laittaa hanttiin mahtavammilleen. 1800- ja 1900-lukujen vaihteen molemmille puolille sijoittuvassa tarinassa maailma on miesten, mutta Sally Salmisen Katrina loistaa naisnäkökulmallaan. Katrina ei pyydä mahdollisuutta vaan vaatii.

Sally Salmisen kerronta on myös hienosti rytmitettyä: välillä keskitytään pitkään muutamaan merkittävään tapahtumaan, toisaalla harpotaan vuosia, lähes vuosikymmeniä, parin rivin huomautuksilla. Vuodenkierto toistuu. Keväällä miehet lähtevät merille, joulun tienoilla he palaavat, kuka mistäkin, palaavat jos palaavat. Meri tuo elannon, mutta vaatii myös omansa.

Mitä pidemmälle kirja etenee, sitä enemmän aloin välittää köyhässä saaristolaistöllissä elävän Katrinan vaiheista. Sally Salmisen Katrina on upea kertomus, todellinen unohtunut helmi. Suosittelen erittäin lämpimästi!