SusuPetal: Keskiäkäisiä hajatelmia

Monilahjakas SusuPetal on saanut vuoden aikana jo toisen kirjansa valmiiksi, joka poikkeaa edellisistä ja tällä kertaa oikein edukseen.

Keskiäkäisiä hajatelmia on kooste erinäisistä asioista. Eräänä päivänä kirjailija heräsi ja huomasi muuttuneensa muusasta mesenaatiksi. Hänestä oli tullut se täti, jota kaupan kassa teititteli ja hän huomasi tappelevansa verissä päin istumapaikasta täpötäydessä ruuhkaratikassa. Kirja lupaa hersyviä, hulvattomia ja herkkiäkin sarjakuvia, ilmiöitä ja tarinoita naisesta keskiäkäisyyden kynnyksellä.

Kirjailija lunastaa lupauksensa mahdottoman mielenkiintoisesti ja hyvin. Kirja jakautuu osioihin Parisuhteesta, vinkkejä ja vaaroja, jossa koetellaan keskiäkäisen naisen parisuhteen hoitokeinoja. Tässä siis vaikka aviomiehelle suoraan parisuhteen hoitokeinoja, koeteltuja sellaisia. Nauruhermoja kutkuttavaa, välillä itkettävän tosia tarinoita ja vinkkejä. Seuraavana on vuorossa Keho ja mieli, jossa keskiäkäinen nainen katselee itseään peilistä ja kertoo oman totuutensa! Osassa Ilmiöitä keskiäkäinen nainen toteaa millaisia jotkut asiat olivat ennen ja miten ne ovat nyt – hihityttävän hauskaa… Terapian tarpeessa taas kertoo hieman samoista asioista, mutta vähän ahdistuneemmin. Aina ei ehkä niin nauratakaan, kun totuus on kovin lähellä. Kirjan päättää runokooste Ihana minä, jossa keskiäkäinen nainen kehuu itseänsä: tissinsä, massunsa, pyllyn, reidet ja kaiken muunkin sekä antaa itselleen luvan olla juuri sen ikäinen kuin on sekä rakastaa itseään juuri sellaisena.

Kirja on mukavan kepeä, mutta mukana on myös salavihkaista asiaa – ettei totuus unohtuisi. Välillä on itkukin kovin lähellä, sen verran keskiäkäisen naisen tunteetkin jo ailahtelevat. Ahdistus, epävarmuus, elämän kulku outoon suuntaan, ovat kaikki meille tuttuja asioita jo tässä iässä, ainakin tälle arvostelijalle itselleen. Kirjassa on mainiota itseironiaa ja parodiaa, näkee myös, että sitä on varmasti ollut hauska tehdä!

Pidin kirjan sisällön lisäksi myös ulkoisesta painoasusta. Vallan mainio taitto sekä hieno väritys takaavat varmasti kirjalle lisää ystäviä jatkossakin. Erittäin onnistunut BoD-painate.

Kirjan parasta antia ovat ehkä lyhyet erikoiset, mutta ei parisuhteen hoitokeinojakaan voi mitenkään väheksyä näinä aikoina. Niitä kannattaa ehdottomasti siis noudattaa. Suosittelen kirjaa kaikille keski-ikäisen naisen läheisille opaskirjaksi sekä keskiäkäisille itselleen pieneksi muistutukseksi, että muitakin keskiäkäisiä on olemassa, vieläpä hyvinkin lähellä. Ja muistakaa, että itseään kannattaa rakastaa, muuten on kohta terapian tarpeessa… Tässä muuten todella mainio lahjakirja-idea, muistakaahan ajoissa!