Matti Larjavaara: Ketunmorsian

Matti Larjavaaran esikoisromaani Ketunmorsian on yliopistomaailmaan sijoittuva rakkaustarina, ihmissuhderomaani, jossa syvennytään kirjallisuudentutkimuksen maailmaan ja kirjalliseen luomiseen. Kirja on veikeä kertomus rakkaudesta, mutta siinä kysytäään myös, voiko ihminen toteuttaa vapaasti eroottisuuttaan ja millaisia seurauksia sillä on. Mikä on yksilön vastuu ja moraali parisuhteessa?

Anna on nuori, viaton ja puhto, terävä kirjallisuudenopiskelija, joka tekee gradua Aino Kallaksen eroottisista teemoista. Häntä ohjaa professori Kimmo Yövaara, jolla on aina ollut silmää naiskauneudelle ja taipumus ihastua yhtenään. Heitä yhdistää rakkaus kirjallisuuteen sekä intohimoisiin pitkiin keskusteluihin ja analysointiin. Kimmolla on myös unelmien talo, kaunis vaimo ja kaksi vallatonta poikaa, yhdessä rakennettu mukava elämä. Anna on kuitenkin Kimmosta täysin vastustamaton.

Valloittaakseen hänet Kimmo ehdottaa yhteisen romaanin kirjoittamista – aiheena tietysti rakkaus! Anna suostuu ja he alkavat kirjoittaa fiktiota, sitä jota he todella samaan aikaan elävät. Kirjailijan tarjoama kuvaus rakkaudesta ja erotiikasta on kaunistelematonta.

Anna tulee tietoiseksi omista naisen voimista, omista mahdollisuuksista ja elämänsä päämääristä. Tämä löytyy hänen tutustuessaan Aino Kallaksen elämään. Yli sata vuotta aikaisemmin syntynyt sielunsisko johdattelee nuorta tutkijaa elämän ja rakkauden salaisuuksiin ja Anna tajuaa, että hänellä on nykynaisena aivan toiset edellytykset onneen kuin menneen ajan naisella.

Ketunmorsian on runsasta ja mukaansatempaavaa ihmissuhdeproosaa. Ennen kaikkea kirja on kirjoista ja kirjallisuudesta kiinnostuneille hyvä valinta lukuromaaniksi; se on osin hauska ja elähdyttävä, elämänmakuinen kerronta kantaa erinomaisesti. Viihdyttävä, taustoja ja siteitä sekä moraalia pohtiva ihmissuhderomaani, joka toimii myös naisten ehdoilla ja mielellä. Mainittakoon, että Larjavaara on 64-vuotias professori, joka on ammatikseen tutkinut ja kirjoittanut tieteellisiä julkaisuja suomesta ja sen lähisukukielistä. Tämä on hänen ensimmäinen kaunokirjallinen teoksensa. Itse pidin tästä ja suosittelen kaikille ihmissuhderomaaneista sekä kasvukertomuksista kiinnostuneille.