Markus Zusak: Kirjavaras

Kirjavaras

Kirjavaras avaa toista maailmansotaa, natsi-Saksaa ja juutalaisvainoja pienen tytön näkökulmasta. Liesel on isätön tyttö, jonka pikkuveli kuolee junamatkalla toisen maailmansodan alussa. Äiti hylkää tytön kasvattivanhemmille, koska ei pysty huolehtimaan hänestä. Tyttö on luku- ja kirjoitustaidoton. Kasvattiperheen äiti vaikuttaa aluksi hyvin julmalta, mutta pian Liesel huomaa, että se on hänen tapansa osoittaa kiintymystä niin Lieselille kuin miehelleenkin. Kasvatti-isästä tulee Lieselin sankari ja uskottu. Tämä opettaa hänet lukemaan ja Lieselille avautuu uusi maailma.

Kasvattikotiin päätyy pitkien mutkien kautta juutalaismies, jonka perhe piilottaa. Miehen kautta Liesel – ja lukija – näkevät natsi-Saksan armottoman hulluuden ja juutalaisten pelko on käsin kosketeltavaa.

Kiinnostavinta kirjassa on kertojan ääni, joka on Kuolema. Kuolema kertoilee verkkaisesti tytön tarinaa. Välillä minua ärsytti, kun Kuolema kertoi etukäteen, mitä jollekin kirjan henkilölle tulisi tapahtumaan. Toisaalta se pakotti huomaamaan, että tärkeämpää kuin päämäärä, on matka. Ja päämäärähän meillä kaikilla on sama. Päätyä kuoleman noudettavaksi. Kirjavarkaassa kuolema on paitsi raadollinen ja ehdoton, myös huumorintajuinen ja inhimillinen.

Kirjan nimi Kirjavaras on Kuoleman Lieselille antama nimi. Tyttö varastaa kirjoja. Ensin puolivahingossa, myöhemmin tahallaan, ja kirjavarkauksien kohdalla Liesel ja Kuolema kohtaavat vilaukselta. En kerro enempää, etten pilaa lukukokemustanne.

Kirjavarkaasta on tehty myös loistava elokuva, jota suosittelen myös lämpimästi. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti lukea kirja ensin.