John Ajvide Lindqvist: Kuinka kuolleita käsitellään

Tukholman yllä leijuu painostavan sähköinen ilma. Ihmisiä vaivaa helleaalto, päänsärky ja yleinen ahdistus. Jännite huipentuu käänteiseen sähkökatkokseen, kun kaikki sähkölaitteet menevät päälle eivätkä suostu sammumaan. Sitten, yhtäkkiä, paine helpottaa ja sähkökenttä ja outo olo ovat poissa.

Se on kuitenkin vain alkua tukholmalaisten hädälle. Pian käy ilmi, että kaupungin kuolleet ovat heränneet henkiin. Ruumishuoneella on mellakka ja pian aloitetaan hautojen avaaminen. Gustav Mahler on entinen toimittaja, joka osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja pääsee todistamaan ruumishuoneen tapahtumia. Gustav on itse menettänyt hiljattain lapsenlapsensa ja tapaus herättää outoa toivoa.

Kirja seuraa päähenkilöitään läpi melkoisen tunnemyrskyn ja tapahtumaketjun, joka katkeaa välillä viranomaisraportteihin, medialeikkeisiin ja muihin tiedonmurusiin, jotka kertovat laajemmin, mitä Tukholmassa oikein tapahtuu. Tekniikka toimii ja tuloksena on vauhdikkaasti etenevä kirja, jossa seurataan yksittäisiä tapahtumia, mutta lukija saa myös kokonaiskuvaa tapahtuneesta.

Kuinka kuolleita käsitellään on todella omaperäinen kirja, joka pistää ruotsalaisen kansankodin melkoisen haasteen eteen. Miten sujuu tukholmalaisilta kuolleiden käsittely? Kirjan tunnelma on erinomaisen outo. John Ajvide Lindqvist on onnistunut jälleen kerran loistavasti uudistamaan jotain ennen nähtyä, kuten Ystävät hämärän jälkeen ravisteli vampyyriteemaa (kirjat on itse asiassa alunperin julkaistu samoihin aikoihin, vuonna 2005 molemmat). Toivottavasti tänä vuonna ilmestynyt Lilla Stjärna saadaan suomeksi pian!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!