Mathias Rosenlund: Kuohukuja 5

Kuohukuja 5

Kuohukuja 5 on jatkoa Mathias Rosenlundin omaelämäkerralliselle teokselle Vaskivuorentie 20. Tässä osassa hän kertoo siitä, miten päätyi opiskelemaan yliopistossa ja opiskeluajastaan, vaikka perheen tausta on työväenluokkainen. Kirjan pääosassa on kuitenkin Rosenlundin pikkuveli, jolla on sekä alkoholi- että mielenterveysongelmia.

Vaikka yleisellä tasolla Rosenlundilla itsellään ei mene kovin hyvin rahatilanteen ja mielenterveyden osalta, niin omaan lapsuudenperheeseensä verrattuna hän on pärjännyt vähän paremmin. Veljellä menee siis vielä huonommin, mutta sitä ei olla huomattu kotona vuosikausiin. Nyt veljesten välit ovat lähentyneet pitkästä aikaa.

Kirja vaikutti eräänlaiselta terapiakirjalta, johon oli ollut tarve purkaa myös veljen kohtalo. Pidän tätä kuitenkin esittelemisen arvoisena kirjana, koska ihmisten hyvinvointiin pitäisi nykyään kiinnittää huomiota. Lukijana pidin kuitenkin edellistä kirjaa parempana, sillä se oli lähempänä omaa elämääni.

Veera