Ulla-Maija Paavilainen: Kylmä kamari

Kylmä kamari

Elämä on jossain muualla. Sen tietää ainakin 17-vuotias Elina, jonka kodin ikkunoista näkyy pelkkää metsää tai peltoa. Perhe on hieman erilainen, ydinperheen lisäksi on Ansa. Ansa, jonka piti mennä naimisiin Ilkan kanssa. Ilkasta ja hänen kohtalostaan ei puhuta, kuten perheessä ei juuri muutenkaan. Tai puhutaan, mutta vain työstä. Perheen sisäiset jännitteet ja tragediat ovat olemassa koko ajan ja odottavat vain räjähdystä.

Elinan kesä on työtä ja työtä, yhtä pitkää juurikassaran kitkentää. Hän haluaa pois ja pakkaakin jo osan tavaroistaan löytämäänsä matkalaukkuun. Mistä sellainen muuten on kotiin tullut? Eihän heistä kukaan ole koskaan matkustanut… Elina unelmoi, miettii ja suunnittelee. Lopulta hän pestautuu poimimaan mansikoita – ikävä kyllä, tämä ei todellakaan vastaa lainkaan odotuksia ja kotiinpaluu on ankea.

Keväällä löytynyt ensimmäinen oikea poikaystävä ja tämän tapaamiset tuovat vaihtelua ja kokemuksia nuoren naisen elämään. Samalla näyttäytyy myös pelko ja menetyksen aavistus, kaipuu ja pieni mustasukkaisuus. Ystävät saattavat käväistä, mutta häntä hävettää koko koti; vanhempien käytös, tarjoilut, kärpäset, maalaistalon elo ja olo. Mihinkään ei pääse, veli kulkee omia reissujaan eikä ota häntä aina mukaansa. Isä tekee vain työtä, ei puhu, ei pukahda. Äiti, äidistä ei puhuta… tai vain poikkeustapauksissa hänen lähdöstään ja paluustaan. Hän on ollut Siellä!

Romaani on riipaiseva ja yksityiskohtainenkin kertomus 1960-luvun elämästä maaseudulla, kauempana kasvukeskuksista. Se on myös kertomus naisista, joiden on kestettävä kaikki ja elettävä sekä tehtävä työtä tapahtui mitä hyvänsä. Häpeä, toiveet, unelmat ja pakeneminen niihin tai jopa sairauteen ovat keino kestää todellisuutta. Uusi aika on tulossa ja Elina elää sen ensihuumaa, ehkä itse sitä vielä tiedostamatta. Jokin muutos on tulossa sekä maailmassa että perheessä, koko kesä on ennakointia suureen purkaukseen.

Henkilökohtaisesti pidin tästä kovasti. Kuulun hieman nuorempaan ikäluokkaan, mutta tietyt asiat olivat kovin tuttuja. Samoin käytetty murre, tietyt tuohon aikaan sijoittuvat ulkoiset kuvaukset ja kerrontapohja saivat aikaan nostalgisen tunnelman, joka ei helposti ota häipyäkseen. Vaikka naiset ovatkin romaanin alistettuja, he ovat myös arjen sankareita, selviytyjiä kukin tavallaan. Myös lopulta äiti. Kirja kertoo, mistä tulevat ne vahvat, pystyvät ja päättäväiset naiset, jotka nyt pyörittävät maailmaa!