Greg Critser ja Bob Harper: Laihtumisen säännöt : suurin pudottaja

Laihtumisen säännöt

Laihdutuskirjojen viidakko on suunnattoman tiheä. Joka vuosi ilmestyy uusia dieettejä, jotka lupaavat tien painonpudotukseen mikä helpommin, mikä vaikeammin. Tässä joukossa Bob Harperin kirja on virkistävä poikkeus.

Harper on tullut suomalaisellekin tv-yleisölle tutuksi tosi-tv -sarjasta Suurin pudottaja. Hän on se kiltimpi valmentaja Jillian Michaelsin rinnalla, se jonka joukkueeseen kaikki yleensä haluavat ja johon useimmat sarjan naiset ihastuvat enemmän tai vähemmän. On mielenkiintoista, että Suurin pudottaja -sarjassa laihtumisen näytetään tapahtuvan lähes kokonaan äärimmäisten liikuntasuoritusten avulla; ruokatapoja opetetaan lähinnä koomisesti töksähtävien tuotesijoittelujen avulla. Bob Harperin kirjassa liikunnasta ei puhuta sanaakaan.

Laihtumisen säännöt on itse asiassa varsin järkeenkäyvä kirja. Se sisältää nimensä mukaisesti 20 tiivistettyä sääntöä painonpudotuksen avuksi. Vaikka kyse ei ole varsinaisesta karppausoppaasta, Harperin esittämä ruokavalio perustuu runsaaseen proteiinien käyttöön. Myös kuitujen osuutta korostetaan, kun taas hiilihydraatit karsitaan minimiin. Sallittua on lähinnä kokojyväleivän ja -pastan käyttö, kun taas valkoisia viljatuotteita, perunoita ja ennen kaikkea sokeria tulee välttää. Eläinrasvojen runsasta käyttöä ei kuitenkaan suositella, vaan tilalle ehdotetaan pehmeitä kasvirasvoja.

Harper osaa esittää asiansa ymmärrettävästi ja innostavasti. Kirjan ruokaohjeet ovat melko selkeitä; amerikkalaisuus näkyy vain paunamittojen kääntämisenä suomeksi ja muutamien Suomessa tuntemattomien ruoka-aineiden käyttönä. Ehkäpä ainoa miinus on se, että laihduttaminen tuntuu kirjan perusteella liiankin helpolta, eikä painonpudotuksen todellista vaikeutta tuoda missään esille. Ja painovirheitä kirjassa oli luvattoman paljon.