O. E. Lönnberg: Langanpäitä

Langanpäitä

Langanpäitä on sivumäärässä mitattuna lyhyt, mutta muuten kovin runsas: sen sivuilta löytyy sata tarinaa. Kaikki asettuvat mitaltaan sadan ja kahdensadan sanan väliin, eli ei aivan raapalemittaa, mutta ei juuri enempääkään.

Yleisenä teemana näissä on outous ja arvaamattomuus: osassa on suorempaa fantasia- ja science fiction -elementtiä, osassa on vain jotain outoa ja silmiinpistävää. Lyhyttarinoiden tapaan näiden jujuna usein on joku pieni koukku tai käänne, joka jutun lopusta löytyy ja potkaisee alkuosan uusille kierteille.

Langanpäitä on mainio kokoelma; vähän omituista luettavaa isoina kerta-annoksina tämä tarinasilppu on, joten suosittelen nautiskelemaan pienempinä annoksina silloin tällöin. Kokonaisuus toimii luultavasti paremmin niin.