Michael Katz Krefeld: Langenneet

Langenneet

Thomas ”Ravn” Ravnsholdtilla ei mene oikein hyvin, ei todellakaan. Hän on määrittelemättömän pitkällä sairauslomalla poliisin tehtävistä ja käyttää aikansa rankkaan juopotteluun. Kantakapakasta hän horjuu veneelleen nukkumaan, koska asuntoonsa hän ei voi mennä. Asuntoon, jossa hänen rakkaansa murhattiin, eikä tekijää ole vieläkään tavoitettu. Kööpenhaminan poliisi tuntuu jättäneen jo koko jutun selvittämättömänä syrjään.

Kapakan omistaja saa kuitenkin pitkän tinkaamisen jälkeen Ravnin kiinnostumaan ravintolan liettualaisen siivoojan kadonneesta tyttärestä, Mashasta. Masha on ollut kateissa jo ainakin pari vuotta ja äiti ei ole kuullut hänestä mitään. Vielä jäljellä olevat kontaktit poliisiin kertovat, että Masha saattaisi olla prostituoituna Tukholmassa ja pienen houkuttelun jälkeen Ravn suostuu matkustamaan Ruotsiin yksityisetsivänä.

Samaan aikaan Masha kirjoittaa pieneen vihkoon päiväkirjaansa rankoista kokemuksistaan alalla. Mitä tapahtui, kun poikaystävä myi hänet – pelivelkojen maksamiseksi ja miten hänet pakotettiin ottamaan vastaan asiakkaita. Juuri kun hän oli lähtemässä alalta säästöjensä turvin ja suunnitelmana hankkia koulutusta ja kunnollinen, oikea työpaikka. Miten velka kasvaa, miten sitä maksetaan ja mitä paon yrityksestä voi seurata… Siirtyminen aina vain hirvittävämpiin olosuhteisiin ja lopulta Arizona marketiin, josta tuskin on paluuta.

Outo sarjamurhaaja vainoaa samaan aikaan Tukholmaa. Kaatopaikalta löytyy valkoisia enkeleitä; murhattuja, nuoria, preparoituja ja kalkittuja naisia. Lukijalle murhaaja ei ehkä olekaan niin outo, sillä jo alussa saadaan tutustua Erikiin ja hänen elämänsä tarkoitukseen. Hänestä on jo lapsena kehittynyt erittäin etevä eläinten täyttäjä ja preparoija, suorastaan mestarillinen. Varsinkin erään ikävän perhepiirissä sattuneen tahallisen onnettomuuden jälkeen.

Uuden tanskalaissarjan ensimmäinen osa on trilleri, joka kantaa ja pitää otteensa viimeisille sivuille asti. Päähenkilöt sekä heidän kohtalonsa on kuvattu mielenkiintoisesti ja elävästi. Tapahtumat sivuavat itäeurooppalaista rikollisuutta monella alalla, ihmiskauppaa sekä prostituutiota, laitonta maahanmuuttoa sekä kahden eri maan poliisien toimintaa. Jännitys on tiivistä ja sympatiaa sekä ymmärystä, joskin myös tavallisen ihmisen pimeiden puolien paheksuntaa riittää monelle taholle.

Suosittelen kaikille trillereiden ystäville, sillä vuorossa on jälleen hieman erilainen sarja ja herkän, itsetuhoisen sekä tarkkavaistoisen Ravnin tulevaisuus kiinnostaa varmasti lukijaa jatkossakin. Itse luin tämän jälleen kerralla herkeämättä loppuun asti ja kyllä, kaikessa rumuudessaankin pidin tästä!