Charlotte Jenkinson: Leivän juurilla : yli 80 monipuolista leipäohjetta

Leivon paljon leipää ja olen jo useamman vuoden metsästänyt täydellistä leipäkirjaa. Tässä se nyt vihdoin on! Leivän juurilla -kirja ei ole ollut minulla vielä kovin pitkään, mutta olen kokeillut jo lukuisia reseptejä — joitakin jopa useamman kerran.

Useimmissa leipiin keskittyvissä reseptikirjoissa on ollut se ongelma, että leivän leipominen on vähintään viikon prosessi, joten reseptien toteuttaminen ei ole sopinut spontaanille luonteelleni. Suunnitelmallisuuteni ei riitä ihan niin pitkälle, vaan haluan leipomani leivän valmistuvan mieluiten vielä saman illan iltapalalle tai viimeistään seuraavana päivänä.

Leivän juurilla -kirjasta löytyy reseptejä sekä pikaisesti valmista haluaville että juuren valmistukseen paneutuville. Erityisen ihastunut olen monipuolisiin näkkileipäohjeisiin, joiden tuotokset vetosivat myös talkooporukkaamme siten, että lähes neljä pellillistä näkkileipää hävisi yhden kahvitauon kuluessa. Muista testatuista ja hyväksi havaituista mainittakoon basilikasämpylät, perunarieskat, saaristolaisleipä ja paahtoleipä. Lisäksi monta reseptiä on vielä odottamassa kokeilua, joten tuoreen leivän ei ihan pian meiltä häviä.

Hienoa Leivän juurilla -kirjassa on se, että reseptit todella toimivat. Lopputulos on aina näyttänyt samalta kuin kirjan kuvakin, mikä ei varsinkaan toisesta kielestä käännetyssä ruokakirjassa ole mikään itsestäänselvyys. Lisäkehuja kirja ansaitsee myös siitä, että jokaisesta reseptistä löytyy kuva. Itselleni on ainakin tärkeää nähdä kuvasta, millaista lopputulosta ollaan tavoittelemassa ja näyttääkö valmis leipä mielestäni houkuttelevalta. Kirja on varmasti karppaajien kauhistus, mutta meille leipää rakastaville yksi vuoden huippukirjoista. Tästä kirjasta riittää iloa pitkään ja kokenutkin leipuri saa paljon uusia oivalluksia.

Salla P.