Outi Pakkanen: Linna

Vihdoinkin paljon odotettu Outi Pakkasen Anna Laine -dekkari ilmestyi! Linna on teos, jossa lähdetään oitis matkalle, Savonlinnaan, ja jo matkalla sinne päästään tutustuman kirjan pariin henkilöön, Riittaan ja Tellervoon. Tyyppeinä täysin erilaisia, mutta vähän niin kuin ystäviä. Savonlinnassa on oopperajuhlat ja siellähän voi tavata ketä tahansa ja voi sattuakin kaikennäköistä. Niinpä saamme liittyä seurueeseen, jossa on muiden muassa kansanedustaja Pertti Pekkala. Kun kirjaa lukee, niin muistuu mieleen Outi Pakkasen dekkari Tarjoilija, pyyhkikää taulu, sillä osa seurueesta on jo siellä tavattuja.

Kun on laulut laulettu Savonlinnassa, siirrytään Helsinkiin, jossa arki jatkuu, mutta sitten alkaa tapahtua. Niin, tässä kirjassa onkin taas suurin jännitys siinä, murhataanko ketään, ja jos, niin milloin ja kuka. Joka sivulla miettii, että ei murhata tai kyllä sittenkin. Odotus palkitsee vaivan. Kiva jännite seilaa ilmassa kaiken aikaa.

Parasta ovat jälleen kerran ihmiset, jotka on kuvattu niin hyvin, että jos joku heistä vastaan tulisi, niin heti tunnistaisi. Jokaisessa on puolensa. Varsin mielenkiintoisia tyyppejä, joista lähes jokainen ihastuttaa ja vihastuttaa. Tuttu ja turvallinen on vain Anna Laine, jonka kokkaukset varmasti osuvat monen kulinaariseen hermoon.

Anna Laineella on omat mysteerinsä, sillä edellisestä kirjasta tuttu Jyri ilmestyy maisemiin. Eniten kuitenkin tässä kirjassa huolettaa Justus, vanha mäyräkoira, joka kirjan päättyessä jää vielä eloon. Niin, ja kyllähän arvoituskin tulee ratkaistua.

Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja, jota ei henno päästää käsistään ennen kuin se on loppu ja sittenkin vielä jää miettimään muutamaa asiaa, joiden soisi tulevan vastaan seuraavassa kirjassa.