Anna Gavalda: Lohduttaja

Lohduttaja

Keski-ikäinen, lähes viisikymppinen arkkitehti Charles Balanda viettää suuren osan ajastaan lentokoneessa ja vierailla mailla työmatkoilla. Kotona Pariisissa odottaa uneton vaimo ja tämän murrosikäinen tytär Mathilde. Tytär on kuin miehen oma, vaimon hän vei vuosia sitten toiselta mieheltä, jolle suunnitteli talon. Rakkautta tai rakastelua heidän välillään ei enää ole. Elämässä on liikaa työtä, lentoja, hotelleja, levottomia öitä ja valheita. Hän alkaa olla jo itsekin sekaisin – kaipauksesta johonkin, väsymyksestä, ajatuksista.

Jokin miehen mielessä muuttuu, kun hän saa lapsuudenystävältään kirjeen. Kirjeen ystävän äidin kuolemasta. Kukaan ei oikein ymmärrä tilannetta, ei Charles itsekään. Hän hylkää tavallaan tahtomattaan vanhan elämänsä ja pyrkii selvittämään sekä ymmärtämään, miksi kaikki on tapahtunut kuten on käynyt. Miksi onni on hänet hylännyt? Mitä elämässä on oikein tapahtunut? Mitä naiset ja etenkin Anouk ovat hänelle merkinneet?

Keski-ikäisen miehen on opeteltava elämään itsensä kanssa. Hän lähtee tapaamaan ystäväänsä, jonka huomaa asuvan kulissitalossa ja kulissiavioliitossa. Käynti kuitenkin johtaa johonkin, hän joutuu sattumalta tekemisiin Katen kanssa. Tämä luonnollinen ja raikas, rehellinen sekä kiinnostava nainen vie miehen Ranskan maaseudulle lapsilauman, eläinpesueen ja puutarhan keskelle. Katselemaan vanhaa maatilaa ja sen upeita ränsistyneitä rakennuksia sekä sotkuista ja hellänhauskaa elämää uusin silmin. Charles saa huomata, että surutyön ja kriisin keskelle mahtuu myös uudenlaisia hetkiä, erilaista elämää ja onnen sirpaleita.

Lohduttaja on mielenkiintoinen tarina keski-ikäisen miehen mielen hajaannuksesta. Kirjan alkusivuilla tämä käy ilmi hyvin, minun oli hieman vaikea aloittaa tarinan lukemista. Kerronnan tiivistyessä mies itsekin muuttuu, turhautuneen uraohjuksen ja vaativuuden tilalle tulee jotakin muuta. Elämää, yksinkertaisuutta ja luonnollisuutta arvostava mies, joka on sovussa sekä itsensä että muiden kanssa. Suosittelen sekä ajatuksen kanssa luettavaksi että viihteeksi – tämä sisältää kaikkea ja on miellyttävä lukukokemus miehen ajatuksista, teoista ja motiiveista, muutoksen mahdollisuudesta ja itse muuttumisesta.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 289 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!