Mari Jungstedt: Luvattu maa

Luvattu maa

Tuottelias dekkarikirjailija Mari Jungstedt aloitti pari vuotta sitten uuden Kanaria-sarjan yhdessä silloisen kihlattunsa Ruben Eliassenin kanssa, mutta nyt kihlaus lienee purettu ja Jungstedt jatkaa yksin. Ihan kelvon dekkarin hän on saanut aikaiseksi näinkin.

Tällä kertaa toimittaja Sara ja entinen poliisi Kristian ryhtyvät kumpikin tahollaan tutkimaan tapausta, jossa alunperin ruotsalainen mutta nyt Kanarialla asuva Linda Andersson murhataan kostean ravintolaillan jälkeen. Sitten tulee se obligatorinen toinen surmatyö, ja kaiken lisäksi turistikohteessa räjähtää vielä pommi. Samaan aikaan myös päähenkilöiden yksityiselämissä tapahtuu: Kristian pääsee askeleen lähemmäksi sisarensa kauan sitten tapahtunutta arvoituksellista katoamista, ja viisikymppinen Sara pohtii kovasti, vieläkö hänellä on viehätysvoimaa ja päättää testata asiaa komean pianonsoitonopettaja Ricardon kanssa.

Kirjassa seikkaillaan eri aikatasoilla, mikä tuntuu olevan tällä hetkellä enemmän sääntö kuin poikkeus: nykyaikaan sijoittuvien tapahtumien lisäksi kerronta kulkee Gran Canarian historiassa aina 1950-luvulta alkaen, ja lukija saa jonkinmoisen tietopaketin siitä, miten julmalla tavalla grynderit rakensivat nykyistä turisti-Kanariaa. Toisaalta kuvaus Monan ja Göstan lentomatkasta läpi Euroopan mantereen kohti Kanariaa vuonna 1957, kun matkalippujen hinnalla olisi saanut kaksi uutta Volvoa, on omalla tavallaan viihdyttävän liikuttava: rouvat ovat parhaissa leningeissään ja herrat tummissa puvuissa juhlavan tilanteen kunniaksi.

Luvattu maa on taattua perusjännitystä, ei mikään erityisen omaperäinen, kuten ei Tummempi taivaskaan ollut, mutta hyvin luettava ja itse asiassa yllättävänkin koukuttava. Kieliasu jättää silloin tällöin vähän toivomisen varaa, ja muutamat asiat suomennoksessakin jäivät mietityttämään, mutta mielellään tämän luki. Olihan mukaan saatu uskottavaa paikallisväriä ja yllättäviä juonenkäänteitä.