Mika Keränen: Maaliviivalla

Maaliviivalla

18-vuotias Kalle Salonen on saanut elämänsä tilaisuuden päästessään pelaamaan maalivahtina ensimmäiseen Veikkausliigapeliinsä. Hänen joukkueellaan VaNu:lla on erinomaiset mahdollisuudet voittoon, ja Kalle odottaa pääsevänsä näyttämään kykynsä liigassa.

Juuri ennen pelin alkua Kalle kokee kuitenkin elämänsä järkytyksen, kun valmentaja Hese käskee häntä päästämään maalin läpi tietyllä peliminuutilla. Mitä Kallen pitäisi tehdä? Rikkoako periaatteensa ja noudattaa valmentajan käskyä, sillä kieltäytyminen tuhoaa välit valmentajaan ja saattaa sitä kautta tuhota Kallen uran? Entäpä jos hän jää kiinni sopupelistä ja ura tuhoutuu sen vuoksi? Ketkä kaikki ovat petoksessa mukana ja keihin Kalle voi luottaa? Sovittu peliminuutti lähenee ja Kallen on tehtävä päätös hetkenä minä hyvänsä…

Mika Keräsen Maaliviivalla on erinomainen nuortenkirja jalkapallon ystäville. Kirja rakentuu pääasiassa yhden minuutti minuutilta läpikäydyn jalkapallopelin varaan, joskin Kallen ajatusten kautta taustoitetaan Kallen elämää ja kirjan maailmaa laajemminkin.

Mika Keränen on tavoittanut tekstissään jalkapallopelin intensiivisyyden ja nuoren pelaajan intohimon lajiaan kohtaan. Uskon että kirjasta voivat nauttia jo yläkouluikäisetkin, vaikka teemana ovatkin sopupelit ja Kalle on jo 18-vuotias, sillä pääroolissa Maaliviivalla-kirjassa on kaikenikäisiä yhdistävä rakkaus lajia kohtaan.

Salla P.