Rebecca Solnit: Miehet selittävät minulle asioita

Miehet selittävät minulle asioita

Rebecca Solnit on amerikkalainen kirjoittaja ja historioitsija, jonka erityisaloja ovat kulttuurihistoria, ympäristöasiat ja feminismi. Suomessa Solnit lienee tunnetuin Men Explain Things To Me -esseestään, josta mansplainaamisen käsite nousi esiin – sana itsessään ei Solnitin tekstissä esiinny, mutta ilmiö kylläkin. Nyt Solnitin esseitä on saatu suomeksi, kärjessä tietysti tämä maailmankuulu essee.

Kirja on tiukkaa feminismiä alusta loppuun. Kahdeksan esseen aiheina on muun muassa avioliitto, sukupuolittuneen väkivallan pitkä historia, Virginia Woolf ja asioiden nimeämisen voima.

Kirjassa pohdiskellaan muun muassa miksi female careerism eli “naisten uravimma” on joku ongelma, mutta vastinparia male careerism ei ole olemassakaan. Tai miksi aina vain raiskauksiin ratkaisuksi ehdotetaan, että naiset pysyvät illalla kotona, eikä koskaan sitä, että miehet olisivat raiskaamatta naisia.

Miehet selittävät minulle asioita on hyvä, tiivis paketti ajatuksia herättävää luettavaa. Kaikkien miesten kannattaisi lukea tämä kirja, sen verran olennaisista asioista se ajatuksia ravistelee.