Jari Järvelä: Mistä on mustat tytöt tehty?

Rööri Hämähäkki, siis oikeasti Katariina Hämäläinen on vuonna 1962 syntynyt tyttö, josta isä kasvattaa nuohoojaa jo pienestä pitäen. Koulutus alkaa nelivuotiaana kiipeämällä tikkaita. Hänestä tuleekin ainakin alueen, jollei koko Helsingin, ainoa tyttönuohooja. Hän ei pelkää korkeita paikkoja, rakastaa Helsingin kattoja ja bongaa hienoja piippuja kaupungilla. Hän elää kattoelämää, onhan hänet tehtykin siellä. Lisäksi hän on notkea ja taipuisa, kuten äitinsä.

Lapsuus tosin oli hiukan erilainen. Hänellä on yksi isä, mutta useampia äitejä! Eräs äideistä on synnyttänyt hänet, mutta tämä murhattiin myöhemmin. Todisteita ei ole, mutta Röörillä on seikkaperäistä tietoa asiasta — hän näki kaiken ullakko-tv:staan. Muut äidit kulkevat mennentullen elämässä, aina isän kiinnostusten mukaan. Lisäksi on lyhytaikaisempia tätejä. Paras kaveri jo lapsuudesta on Osku, jonka kanssa hän paljon myöhemmin joutuu enemmän kuin vähän vastentahtoisesti kihloihin.

Lisäksi Rööri elää mahtavia punkkariaikoja, tappelee diinarien kanssa ja käy Ruisrockissa, tapaa Clashin kaverit ja nauttii täysillä. Punkkarina on hyvä olla, kun on valmiina mustat työvaatteet ja silinteri. Rotsista kyllä kuluu valkoinen liitukirjoitus heti töissä, mutta Miranol pitää siinäkin. Mukana töissä kulkevat mainio sukufillari sekä mankka, jolla voi soittaa aina tilanteeseen sopivaa musiikkia.

Jännitystä ja ahdistustakin elämään tuo äidin murhaaja, joka aikoo tappaa hänetkin. Rööri miettii kostoa murhaajalle, jonka äkkiä huomaakin olevan naimisissa hänen sisarensa kanssa. Lopulta ollaankin toden edessä ja ratkaisevat hetket ovat jännittävät. Kirja nimittäin on Röörin kertomus suoraan uunista, murhaajan jo iskettyä!

Erilainen ja outo, mutta mukava ja jopa hauska, hiukan irrationaalinen lukukokemus — vaatii hieman asennoitumista tilanteisiin ja elämän käänteisiin. Kirjassa on myös paljon oikeaa ja asiallista nuohoojaelämän kuvausta ennen ja nyt. Röörin tarina sijoittuu lähinnä 1970-luvun Sörkkään ja Vallilaan, jossa toimivat kaupungin lähes viimeiset oikeat sutarit. Hieno kunnianosoitus lähes kadonneelle ammattikunnalle sellaisena kuin se aiemmin tunnettiin. Lisäksi kirjasta löytyy useita viittauksia erilaisiin, tuolloin ajankohtaisiin tapahtumiin, henkilöihin ja ilmiöihin. Itse pidin tästä kirjasta ja suositan muillekin, hulvatonta kerrontaa vakavienkin ja koskettavien asioiden tiimoilta! Nuoren naisen selviytymistarina parhaasta päästä.