Arto Leivo: Murha Elämänmäellä

Murha Elämänmäellä

Nuorena minä kerran kävin Vilppulan Elämänmäellä. Se käynti jäi mieleen, sillä sain samalla kuulla tohtori Edward Lybeckistä, joka oli 1800-luvun lopulla toiminut siellä, pitänyt omituista parantolaa. Tunnelma oli edelleen melkoisen kammottava ja ehkä mielikuvitus alkoi laukata…

Kun nyt, lähes kolmekymmentä vuotta myöhemmin käsiini osui tämä Arto Leivon kirja Murha Elämänmäellä, se oli ihan pakko lukea. Hyytäväksi sen tekee se, että se perustuu tositapahtumiin.

Kirjassa nainen, Eeva Rantala on mökillään Vilppulassa, lähellä Elämänmäkeä. Siellä hän yrittää toipua miehensä itsemurhasta. Eeva löytää metsästä kannon päältä valokuvan, vie sen kotiinsa, josta se katoaa. Mystistä. Silti hän alkaa tutkia asiaa ja aina vain kummemmaksi menee.

Elämänmäellä oli tapahtunut murha. Tohtori Edward Lybeckin kaunis tytär murhattiin 1800-luvun lopulla. Miten tuo aika ja nykyaika sopivat yhteen keskenään, on ainoa tämän kirjan arvoitus, joka minulle ei valjennut. Ymmärsin, kuka oli murhaaja ja miten kaikki kävi, miksi se vainosi vielä nykyaikaa, mutta silti en saanut kaikkea ajallisesti stemmaamaan.

Kaikesta huolimatta Murha Elämänmäellä on hyytävän hyvä ja sitä luki suurella mielenkiinnolla ja melkein kynnet pureskellen. Kirja on povitaskuun mahtuva ja vain 145-sivuinen, joten suosittelen sitä matkakirjaksi.