Elina Grundström: Musta orkidea : tositarina kukkasista jotka menettivät tuoksunsa

Musta orkidea

Musta orkidea on tietokirja, joka kertoo nykyään niin suosituista orkideakukista, mutta samalla myös luonnonsuojelusta.

Suomessa marketeissa myytävät orkideat ovat yleensä jalostettuja risteymiä ja monet luonnossa kasvavat lajit ovat keräilijöiden parissa todella haluttuja. Kirjassa tavataan suomalaisia harrastajia, vieraillaan Lontoon kasvikokoelmia katsomassa, tutkitaan jalostusta Singaporessa ja tavataan luonnosta orkideoja kerääviä ihmisiä Borneon saarella. Peruskysymys kirjan teossa on ollut, mistä orkideat tulevat.

Kasveista kiinnostuneena ihmisenä olin tosiaan hyvin kiinnostunut kirjastakin, vaikkei itselläni olekaan orkideoja ollut vähään aikaan. Oli kiinnostavaa ja avartavaa tutustua kasvibisneksen taustoihin ja eri muotoihin. Tyyliltään kirja on kertovaa tietokirjallisuutta, joka muistuttaa siis enemmän journalismia kuin perinteistä tietokirjallisuutta. Tämä vaikutti positiivisesti lukukokemukseen, tällaista vähän kevyempää tekstiä on mukava lukea.

Nyt tulee ehkä mietittyä vähän tarkemmin kasvien alkuperää ja mitä kasveja ostan.

Veera