Ann Cleeves: Mykkä vesi

Toimittaja Jerry Markham on Shetlannin oma poika, joka palaa reteästi kotiseuduilleen Alfa Romeollaan mitä ilmeisimmin ison jutun houkuttelemana. Tosin aika monet kyläläiset tietävät, ettei Jerryn elämä ole aina niin rehvakkaasti sujunut; hän on yleensä saapunut kotikulmille pummiakseen rahaa äidiltään, ja hänen lähtönsä opiskelemaan sattui kätevästi juuri siihen vaiheeseen, jolloin hän oli saattanut raskaaksi Evie Wattin, kovin nuoren ja viattoman tytön.

Mutta Jerryn käykin huonosti: hänet löydetään kuolleena arrogantin syyttäjän Rhona Laingin veneestä, ja Rhona näkee heti, ettei kuolema ole ollut luonnollinen. Koska komisario Jimmy Perez on vielä puolikuntoinen naisystävänsä kuoleman jälkeen, saarille lähetetään tutkinnanjohtajaksi nuori pörrötukkainen komisario Willow Reeves, joka on saanut luonnonläheisen etunimensä buddhalaisilta hippivanhemmiltaan. Eihän Jimmykään malta pysyä tutkinnasta sivussa, koska hänellä on Reevesiin verrattuna aivan ylivoimainen paikallistuntemus. Mutta Jerryn kuoleman selvittämisessä ei ole päästy vielä juuri mihinkään, kun tapahtuu toinen surmatyö kovin irvokkaissa merkeissä.

Ann Cleeves on pistämätön brittidekkaristi. Hän saa sekä henkilönsä että miljöönsä elämään aivan uskomattomalla tavalla. On kuin ihmisten suru, alakuloisuus ja silkka masennuskin kulkisivat rinta rinnan kostean sumuisen ilmaston kanssa – tuntuu että Shetlannissa ei koskaan paista aurinko, eivätkä ihmiset koskaan pääse pohjimmaisesta surumielisyydestään. Mutta oikein suositeltavaa dekkarikirjallisuutta, toivottavasti tätä saadaan vielä lisää suomeksi.

1. Kiitos vinkistä, ei olekaan Pimenoff ennestään tuttu kirjailija!

2. Minulle taas tuli Cleevesin kirjan nimestä mieleen myös ihan toisenlainen kirja, Eeva-Liisa Mannerin synkkä runokokoelma Kuolleet vedet…