Hana Doskocilova ja Zdenek Miler: Myyrän satuaarre

Kuvittaja Zdenek Milerin 90-vuotissyntymäpäivän kunniaksi on julkaistu erityinen satukokoelma, joka sisältää hänen kuvittamiaan satuja. Myyrän satuaarre sisältää tsekkiläistä alkuperää olevia satuja, joista osa on tekijöiden mukaelmia. Suurimmaksi osaksi eläimet ovat tarinoiden pääosassa. Osa teksteistä on tehty runomuotoon. Nämä ovat aika perinteisten satujen oloisia, mutta sekä tekstit että kuvat ovat aika vaihtelevia. Varsinkin kuvitus henkii välillä kunnon retrofiilistä ja tuo osittain myös mieleen neuvostoliittolaisen tyylin.

Vaikka Milerin tunnetuin hahmo Myyrä onkin laitettu kirjan nimeen, tarinoista vain pieni osa kertoo siitä. Hahmo on kuitenkin vahvasti mukana koko kirjan ajan, kun jokaisen sadun alkuun on laitettu sen “esipuheet”. Kirjan takakannen mukaan tarinat on tehty pääosin ennen Myyrän syntyä.

Itse pidän tosi paljon Milerin tekemistä kuvista. Vaikka Myyrä onkin suosikkini, on silti mukava nähdä välillä muunlaisiakin satuja kuvituksineen samalta tekijältä. Kirja sopii hyvin iltasatuina luettavaksi. Jos pitää perinteisistä saduista, tämä kirja on hyvä valinta.

Veera