Ruth Ware: Nainen hytissä 10

Nainen hytissä 10

Ruth Waren ensimmäinen teos Synkän metsän siimeksessä oli trillerigenressä kelpo teos, jonka metsäinen ympäristö toi tarinaan oman tunnelmansa. Nyt suunnataan merille.

Matkailutoimittaja Lo saa kutsun upealle luksusristeilijälle, jonka neitsytmatka on erinomainen tilaisuus nostaa omaa asemaa lehden toimituksessa. Lähtökohdat matkalle ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin täydelliset, Lon kotiin murtaudutaan vähän ennen matkaa ja hurja kokemus traumatisoi. Lo ei kuitenkaan voi jättää tilaisuutta väliin ja pakottaa itsensä matkalle.

Alus on upea ja tunnelma kohdallaan. Ainakin siihen asti, kunnes Lo päätyy todistamaan murhaa. Hän näkee aivan selvästi, miten viereisestä hytistä kipataan ruumis mereen. Ja Lo kävi vain hieman aikaisemmin lainaamassa naapurihytin naiselta ripsiväriä!

Tapaus saa vielä epäilyttävämpiä käänteitä, kun käy ilmi, että kukaan muu ei ole nähnyt murhaa, ei muista naista laisinkaan, eikä viereisessä hytissä 10 itse asiassa matkusta kukaan – sen pitäisi olla tyhjä. Lo oli humalassa todistaessaan tapausta, eli onko hän vain keksinyt koko jutun aivan tyhjästä?

Risteilyalus on todella pieni, joten muita matkustajia ja siten potentiaalisia murhaajia on vähän. Perinteiseen suljetun tilan murhamysteerien tapaan jokainen muista matkustajista on mahdollinen syyllinen ja epäilyksen varjoa heitetään vuoroin jokaisen niskaan.

Nainen hytissä 10 ei ole vakuuttanut aivan jokaista lukijaa, mutta minä pidin. Jännärinä tämä toimii kyllä, kunhan kestää sen, että Lo on oikeastaan aika ärsyttävä tyyppi.