Erika Åberg: Neulehuiveja ja muuta pientä lämmintä

Neulehuiveja ja muuta pientä lämmintä

”Miksi palella, kun voi kietoutua neuleen lämpöön?” Näin kysyy Erika Åberg kirjansa takakannessa. Ja totta onkin, että villainen neulehuivi lämmittää sekä sisällä että ulkona, ja neulottu kaulaliina onkin jo ihan klassikko.

Kirjan pääosan muodostavat siis huivit ja kaulaliinat, joiden mallit ovat oikein kauniita ja käyttökelpoisia. Tätä teosta ei ole tarkoitettu aloittelijan oppaaksi – mukana ei ole esimerkiksi niin monessa neulekirjassa olevaa tekniikkaosiota – mutta eivät mallit mitään tähtitieteellisen vaikeitakaan ole; jos osaa seurata tekstimalliin kirjoitettuja ohjeita, syntyvät useimmat kirjan malleista varmasti melko helposti ja nopeasti. Huivien ja kaulaliinojen, joista varsinkin jälkimmäisten malleista pidin kovastikin, lisäksi kirjassa on ohjeita muiden muassa lapasiin, pipoon ja kämmekkäisiin.

Åberg sanoo kirjansa esipuheessa, että hän on käyttänyt malleissa omia mielilankojaan. Tässä tapauksessa ne näyttävät olevan kaikki pohjoismaisia, joista joitakin löytää melko helposti, joidenkin kohdalla taas tarvitaan vähän kekseliäisyyttä. Mutta ainahan voi vaihtaa langan, kunhan vain seuraa tarkasti neuletiheyttä ja langan juoksumetrejä.

Kiva käsityökirja siis! Ehkäpä olisin toivonut vielä lisää vähän selkeämpiä valokuvia itse töistä. Lisäksi lukujen välissä olevat kaunokirjoitustekstit olivat kovin vaikeasti luettavissa. Mutta periaatteessa suosittelen niille, joita kiinnostaa suhteellisen nopeasti valmistuvien ja käyttökelpoisten neuleasusteiden toteuttaminen.