Iiro Rantala: Nyt sen voi jo kertoa

Pianisti Iiro Rantala on ehtinyt elämässään melkoisen paljon nelikymppiseksi. Helsinkiläisestä polkupyöräkauppiaan pojasta on tullut reilun parinkymmenen musiikkimaailmassa viettämänsä vuoden aikana yksi kuuluisimpia jazz-muusikoitamme, joka nauttii myös laajaa kansainvälistä suosiota ja arvostusta.

Suuren osan laakereistaan Rantala on niittänyt muutama vuosi sitten ilmeisen lopullisesti kuopatun Trio Töykeiden nokkahahmona, mutta on hänellä aina ollut monta muutakin rautaa tulessa. TV- ja radiotyöt, teatterimusiikki, performanssit, pianokonserttosolistikiinnitykset klassisten orkestereiden konsertteihin, monenmoiset projektit erityisesti lankomiestensä Jaakko ja Pekka Kuusiston sekä muidenkin muusikoiden kanssa ovat pitäneet Rantalan ahkerana vuosien mittaan — ja toki edelleenkin.

Omaelämäkerta Nyt sen voi jo kertoa on jonkinlainen välitilinpäätös tähänastiseen elämäänsä tyytyväiseltä mieheltä. Hän on onnistunut sovittamaan perhe-elämän kiertävän muusikon elämään, ja pahimmat nuoruuden kohellusvuodet ovat jo takanapäin. Varsinaisen elämänhistorian lisäksi kirjasta löytyy paljon myös Iiro Rantalan omia mielipiteitä ja ajatuksia muusikkoudesta ja sen ympäriltä. Kaikkea sävyttää hyväntuulinen huumori, ja onpa mukana muutamia varsin herkullisia anekdootteja ja paljastuksiakin matkan varrelta. Hyvässä hengessä toki.

Olen itse seurannut pitkään Iiro Rantalan tekemisiä. Kaikkea hänen tekemistään sävyttää syvä rakkaus musiikkiin, mutta sen tekemisen ei tarvitse olla aina ihan niin vakavaa, vaikka vakavissaan asiansa takana olisikin. Veitikkamainen pilke silmäkulmassa syntyy useimmiten parasta jälkeä. Nyt sen voi jo kertoa on juuri tämä näkökulma huomioiden hyvä johdatus Iiro Rantalan mielenmaisemaan. Suosittelen lämpimästi!