Marko Kitti: Oliivityttö

Oliivityttö

Joona on kirjan päähenkilö, nuori poika, jonka tyttöystävä Sini-Maaria on lomalla, ulkomailla ja ilman kännykkää. Pari on erossa kymmenen päivää ilman minkäänlaista kontaktia. Kymmenen päivää on nuoren elämässä pitkä aika.

Joona on kaverinsa bileissä ja näkee tytön, jolla on oliivisilmät. Tyttö on Veera, joka tuntuu kulkevan kaiken aikaa kameran kanssa. Pian selviää, kuka Veera on. Hän on Joonan lapsuudenkaveri, joka on vuosien jälkeen tullut lapsuuden maisemiin. Veera haluaa, että Joona näyttää hänelle vanhoja paikkoja. Joona suostuu vaikka pitkin hampain, koska ajattelee Sini-Maariaa.

Joonan vanhemmat ovat eronneet. Joona kertoo isänsä olevan kirjailija, joka on Intiassa kirjoittamassa. Äiti on kotona ja Joonan on pidettävä äitiä silmällä. Onneksi on loma.

Oliivityttö on niin lämminhenkisesti kirjoitettu, että minä aikuisena tempauduin mukaan ja mielenkiinnolla luin nopeasti loppuun, jotta sain selville, mitä tuleman pitää. Nuortenkirjaksi hämmästyttävän uskottava. Voisin kuvitella nuortenkin pitävän.