Jaana Ojalainen ja Kari Välimäki: Onnelliset tähtien alla : horoskooppikertomuksia

Kirja on yllättävä, ja se tuo virkistävää vaihtelua perinteisiin horoskooppikirjoihin. Välimäen teksteissä seikkailee kaksitoista modernia naista, joista jokainen menestyy työelämässä, intohimon kohteidensa, tai perheensä parissa. Tarinoissa on ripaus erotiikkaa, nokkelia oivalluksia ja huumoriakin. Ne antavat havainnollisia esimerkkejä siitä, kuinka tähtimerkin vaikutus voi näkyä ihmisen elämässä eteenpäin vievänä voimana.

Tavallisesta horoskooppikirjasta poiketen tämä teos ei tarjoa suoria vastauksia. Enemmänkin tarinat ovat mielikuvittelua, yksi tapa nähdä ja hahmottaa aihepiiriä. Lukijan tehtävänä on tehdä tulkintoja, löytää merkityksiä ja yhtymäkohtia, väittää vastaan tai olla samaa mieltä. Vaikka teoksesta löytänee paljon tulkittavaa, on se silti viihdyttävää ja ymmärrettävää luettavaa. On oivallista, että tasoja löytyy sekä aiheesta enemmän tietäville, että myös niille, joita horoskoopit eivät juuri edes kiinnosta.

Tarinoita lukiessani minua oikein harmittaa, etten tiedä horoskoopeista riittävästi etsiäkseni tekstistä kaikki siihen rakennetut elementit. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun asiaan vihkiytyneemmän henkilön näkemys kertomuksista, ja siitä, kuinka syvällistä astrologista tulkintaa noista tarinoista voi harjaantunut silmä tehdä. On joka tapauksessa selvää, että tarinat toimivat myös asiayhteydestään irrallisina, ihan vain pieninä novelleina ja tunnelmakuvina naisen elämästä.

Mielestäni parasta on kuitenkin se, että tarinoiden naisten onni ei ole tähtien varassa, vaan he ovat aktiivisia toimijoita ja kokijoita.

Suosittelen ehdottomasti kaikille aiheesta kiinnostuneille. Kannustan myös asiantuntevampia jättämään puumerkkinsä tämän vinkin kommentteihin ja kertomaan mietteitään lukukokemuksesta.