Tini Sauvo ja Mervi Wäre: Opin itse lukemaan ja kirjoittamaan

Opin itse lukemaan ja kirjoittamaan

Tammen 1970-luvulla syntynyt Opin itse -sarja on saanut nyt uuden elämän, sillä sarja alkoi jälleen ilmestyä kokonaan uudistettuna. Kirjoja voi hyödyntää sekä kotona että päiväkodeissa ja tehtävien avulla voidaan harjoittaa muun muassa lapsen hienomotorisia taitoja, silmien ja käden yhteistyötä sekä kykyä tehdä havaintoja ja päätellä.

Opin itse lukemaan ja kirjoittamaan -tehtävävihkossa lapsen kerrotaan kertaavan kirjaimet sekä tutustuvan tavuihin, sanoihin ja lauseisiin. Tehtävien tekeminen ei kuitenkaan edellytä luku- ja kirjoitustaitoa.

Oma 5-vuotiaani elää juuri sitä vaihetta, kun kirjaimet ja sanat kiinnostavat kovasti, ja olemmekin testailleet erinäisiä tehtäväkirjoja aina sopivia löytäessämme. Opin itse lukemaan ja kirjoittamaan osoittautui varsin kiinnostavaksi paitsi äidin myös 5-vuotiaan koehenkilön mielestä, sillä tehtävät olivat monipuolisia ja helposti ymmärrettäviä.

Monet lasten tehtäväkirjat tuntuvat usein olevan täynnä lähinnä erilaisia värityskuvia, mutta tässä lapsi pääsee ihan oikeasti harjoittelemaan kirjaimia, tavuja ja sanoja. Mukana ovat myös pelikortit, joilla opittuja taitoja voi testailla.

Jos kotoa siis löytyy lukemis- ja kirjoitusharjoituksia kinuava lapsi, Opin itse lukemaan ja kirjoittamaan on erittäin hyvä väline harjoituksille ja noussut ainakin meillä suosikkilistan kärkeen. Kirja on jatkoa Opin itse kirjaimet -kirjalle, ja suositusikä näyttäisi olevan 5–7 vuotta.

Salla P.