Ray Bradbury: Paha saapuu portin taa (Painajainen)

Johanna Sinisalo kertoo tästä kirjasta kaiken paremmin kuin minä. Suosittelen lukemaan.

En tiedä, miten itse olisin 14-vuotiaana kirjaan suhtautunut, mutta nyt Bradburyn kerronnan liioitteleva kuvallisuus kuulostaa paikoin turhan koomiselta, eikä minulla ole minkäänlaista suhdetta siihen maailmaan, johon Bradbury yrittää kenties luoda nostalgista kaipausta. Silti tarinaan on onnistuttu luomaan tunnelmaa.

Kiertävä sirkus saapuu pikkukaupunkiin ja sekoittaa 13-vuotiaiden Will Hallowayn ja Jim Nightshaden vilkkaat mielet. Lopputuloksena on yöllisiä kauhuja ja lopulta kamppailua hyvän ja pahan välillä.

Vaikka teksti onkin paikoittain metaforiltaan vähän turhan paksua, Paha saapuu portin taa (tai Painajainen, kuten aikaisemman suomennoksen nimi kuuluu) on loppujen lopuksi varsin viihdyttävää luettavaa.