Kristin Cast ja P. C. Cast: Pelastettu

Pelastettu

12-osaiseksi kasvanut Yön talo -sarja saa vihdoin päätöksensä dramaattisissa olosuhteissa, sillä Pelastettu-kirjan alussa Neferet on vihdoin päästänyt pahuutensa valloilleen ja paljastanut korttinsa myös koko Tulsan asukkaille. Hän myös tarvitsee jatkuvasti enemmän ihmishenkiä pitääkseen valtaansa yllä, joten kenenkään henki ei enää ole turvassa. Kaupunki siis tarvitsisi kipeästi Zoeya ystävineen apuun, mutta samalla heillä on omat ongelmansa hoidettavanaan. Zoey on nimittäin pidätettynä kahdesta murhasta, ja lisäjännitystä luo se, että ilman muiden vampyyrien seuraa, hän menehtyy muutamassa tunnissa.

Pelastettu ei petä sarjan ystäviä ja pitää lukijan otteessaan viimeiselle sivulleen saakka. Nyt kun kirjailijoilla ei ole enää mitään säästeltävää, voi juonenkäänteissä irrotella vapaasti. Vaikka en suoranaisesti päätösosaan pettynytkään, olisin silti kaivannut jotakin hieman enemmän. Ehkä jonkinlaista yhteenvetoa ja lankojen solmimista yhteen näin pitkäkestoisen sarjan päättyessä. Nyt päätösosa oli sen verran täynnä toimintaa, että muulle tunnelmoinnille jäi hyvin vähän tilaa. Jälkiviisasteluna voikin sanoa, että jos sarjan osat olisi tiivistetty puoleen määrästään, oltaisiin saatu aikaan varsin erinomainen nuortensarja, nyt hieman sorruttiin toiston puolelle.

Salla P.